RECENSIE: The Blackout Argument - Detention

The Blackout Argument – Detention
2011-01-24 The Blackout Argument is een tamelijk onbekende groep. De Duitse band maakt sinds 2006 platen vol energieke hardcore waarin emo- en metalcore invloeden zitten verwerkt. Dit soort muziek wordt door talloze bands gespeeld, waardoor het vijftal verre van origineel is. Verwacht op het Detention, het derde album van de band, dan ook geen vernieuwende muziek, maar een pot stevige melodieuze hardcore die over het algemeen lekker in het gehoor ligt.

Detention is het tweede album met zanger Rough (Raphael Schmid). Hij heeft een sterke schreeuw en weet zich ook met zijn cleane zang staande te houden in al het geweld. Het bij vlagen sterke gitaarspel en de strakke ritmetandem maken dat de muziek stuwend en melodieus klinkt. De nummers gaan helaas op den duur allemaal op elkaar lijken, omdat in bijna elke song hetzelfde trucje wordt gebruikt zodat de verrassing er na veertien nummers wel vanaf is.

Opener ‘High Treason On Your Own’ is een mid-tempo toegankelijk nummer dat lekker in het gehoor ligt. IJzersterk is ‘The Netherworld Of Our Future’ dat snel opent en opvalt door het fraaie gitaarwerk. Het snelle ‘Satisfying’ is een typisch snel punkrock nummer dat steunt op een sterke riff. Op het razende hardcore nummer ‘Untied Love’ zal ongetwijfeld lekker gemoshed kunnen worden. Je ziet de pit al voor je. ‘Absolution For Supermen’ is dan weer een heel melodieus en pompend nummer, iets wat ook geldt voor ‘Versus The Northern Wind’ wat dan wel veel minder blijft hangen. Zo zijn er nog een aantal songs die nogal gewoontjes klinken en zonder op te vallen door hobbelen. Vooral vanaf halverwege komt de klad er wel enigszins in, of is het gewoon luistermoeheid omdat het allemaal teveel op elkaar gaat lijken. De band probeert dat dan weer enigszins te compenseren met een heuse scheldkanonnade in ‘Call The Tiny Sister’s Dog’ en wat Duits gewauwel in ‘Overweight Against Heart Attacks’, maar het leidt alleen maar af.

Zo kun je stellen dat The Blackout Argument’ een half geslaagd product heeft afgeleverd dat zijn kracht vooral uit de eerste helft van het album moet halen. Een typisch geval van een album dat, ondanks zijn 42 minuten, veel te lang duurt om geheel te kunnen boeien.
Recensent:Jan Didden Artiest:The Blackout Argument Label:Redfield Records
[Gangrene] – [Gutter Water]

Gangrene - Gutter Water Gangrene is een producers duo bestaande uit The Alchemist en Oh No . The...