RECENSIE: Sillo - Werknemer van de Maand

Sillo – Werknemer van de maand
2011-01-31 Als er één genre is dat naast gabberhouse op en top Nederlands is en bovendien nog eens een enorm commercieel succes is, is het wel nederhop. Osdorp Posse was één van de eerste grote acts die de grens overstak richting België en tegenwoordig kunnen we de nieuwkomers amper bijhouden. Naast het commerciële succes van de hybride hiphop van De Jeugd van Tegenwoordig is er nog een ongelofelijk groot aantal andere rappers, die in het zog van volbloed hiphoppers Opgezwolle de blijde boodschap van het gesproken Nederlandstalige lied verder verspreiden. Nieuwe mc’s schieten als paddenstoelen uit de grond en verschillen nu ook niet zo erg van elkaar, dus met een album als Werknemer van de Maand van een nieuw talent uit Almelo genaamd Sillo verwacht je gewoon meer van hetzelfde.

Zijn artiestennaam is afkomstig van zijn bijnaam op school, die in feite een bijnaam was om zomaar een bijnaam te hebben. Blijkbaar had de jongeman geen echte opvallende kenmerken, dus gingen ze hem maar Silly Sillo noemen, iets wat duidelijk bijgebleven is. Na enkele nummers opgenomen te hebben en in kroegen als een moderne bard zijn kunsten te gaan tentoonspreiden, stopte hij met school en ging meer tijd steken in de uitbouw van zijn carrière. Nadat hij zijn entourage had uitgebreid door producer GVR, DjDiabastard en Ivan SP mee op de kar te laten springen, zag Werknemer van de Maand het levenslicht. Wat meteen opvalt aan het album is de professionaliteit van de beats. Producer GVR is duidelijk niet aan zijn proefstuk toe en zorgt ervoor dat Sillo een meer dan goede basis krijgt om zijn lyrische capaciteiten op los te laten. Inhoudelijk heeft de jongen niet zo erg veel te vertellen, hoewel hij toch wel een pak tekst uit zijn mouw schudt. Het is dus vooral de muziek die zorgt voor favorieten op deze plaat. ‘Werknemer van de maand’, ‘Wachten’ en ‘Journalist’ zijn ontegensprekelijke pareltjes op muzikaal vlak. Sillo overtuigt vooral op de momenten dat hij eerlijk en oprecht klinkt, zoals in ‘Meisje’, waar zijn liefdesperikelen pijnlijk realistisch naar voor worden gebracht.

De vraag die wij ons stellen is of de fans van het genre zelf de bomen nog door het bos zien met de overvloed aan nederhopreleases. Sillo’s album klinkt alleszins professioneel genoeg om te kunnen overleven in deze oververzadigde jungle. Misschien is het echter iets te veel van hetzelfde om echt zwaar door te breken.

Eerdere recensies van Sillo:
- 08-02-2009: Ik Accepteer.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Sillo Label:Eigen Beheer