RECENSIE: Basement Freaks - Something Freaky

Basement Freaks – Something Freaky
2011-03-02 Met de economie die plat ligt, is Griekenland niet meteen het land waar je vrolijke beats van verwacht. Toch komt Basement Freaks op de proppen met een album vol disco en funky vibes. Waarom niet gewoon verdergaan met het leven en met een glimlach alle problemen tegemoet gaan, moet George Fortiadis gedacht hebben. In tijden van nood grijpt men wel vaker terug naar het idee van “The American Dream” . De nodige uitbreiding die hij zocht, na enkele jaren als DJ en producer bezig te zijn geweest, vond hij dus snel in de vorm van soulzangeres Jazzmin en haar mannelijke tegenpool Georges Perin.

De booty die we terugvinden op Something Freaky kon ons echter maar weinig boeien. Veel variatie valt er niet te vinden en je hebt te vaak het gevoel dat er vooral gewerkt is onder het motto ‘radiovriendelijk’, ‘binnen de lijntjes’ en ‘kassa kassa’. De eentonigheid die dit album en bij uitbreiding misschien heel dit genre kenmerkt, wordt maar zelden verlaten, wat altijd een spijtige zaak is. Toch moet gezegd worden dat prominente radiomakers, zoals Ali B van KissFM en Annie Nightingale van BBC Radio 1, dan wel weer van dit project houden. Wat misschien eerder onze stelling bevestigt, dan dat het duidt op goede muziek. Op de momenten waar je eerder het gevoel krijgt dat een liveband aan het werk is, kan de sleur die dit album met zich meebrengt wel even doorbroken worden. Zoals dit het geval is op ‘Disco Life’, ‘Let’s Get It Started’ of ‘Here We Go Again’. Vooral Jazzmin voegt extra peper toe aan deze plaat, hoewel Georges Perin met zijn Prince-achtige stem ook best aardig zingt. Voorts kunnen tracks als ‘Don’t You Wanna Party’, ‘Down In The Basement’ en ‘Makes Me Wanna Scream’ niet langer dan dertig seconden boeien.

Fans van booty kunnen met een gerust hart deze plaat aanschaffen, want deze zal vooral voor hen gemaakt zijn, maar we betwijfelen of het verder reikt dan dat. Ons verdict is duidelijk: voor echte uitdagingen moet je elders zijn.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Basement Freaks Label:Rough Trade Distribution
Eva Cassidy - Simply Eva

Eva Cassidy - Simply EvaToen Eva Cassidy in 1996 op 33-jarige leeftijd aan kanker overleed, liet...