RECENSIE: RBDJAN - De Onderbaas

[RBDJAN] – [De Onderbaas]
2011-02-17 In 2004 maakten we op de single 'Ballen tot we Vallen' van DJ Chuckie kennis met de rapper RBDJAN, een Amsterdamse rapper met een accent zwaarder dan Def-P en een flow vetter dan Extince. RBDJAN is prominent lid van de Tuindorp Hustler Click (THC) en in 2005 refereert hij in het boekje van het THC album Artikel 140 al naar zijn solo project De Onderbaas. Wanneer in 2007 het nieuwe THC album Puur en Onversneden uitkomt is er nog steeds geen Onderbaas. Arbi is veel bezig met zaken die het daglicht niet kunnen verdragen, zit even vast en schrijft tijden niet. Zo leek het er na verloop van tijd op dat De Onderbaas pas zou verschijnen na Detox van Dr. Dre. In de zomer van 2010 verschijnt de mixtape Code Willem met een bloemlezing uit een kleine 10 jaar RBDJAN. Een mixtape met veel oud materiaal is echter nog geen solodebuut, maar gelukkig werd het wachten beloond en 11-2 komt De Onderbaas dan eindelijk uit.

Na lang wachten kan een album eigenlijk alleen maar tegenvallen, maar RBDJAN bewijst het tegendeel. Hij is in de afgelopen 5 jaar het niveau van THC ontstegen en beschikt wellicht over de beste flow van Nederland. De Onderbaas is zijn versie van het straatleven, maar ondanks dat zijn debuut bol staat van de verwijzingen naar criminaliteit verheerlijkt de Amsterdammer dit leven niet. RB houdt zich meer bezig met het beschrijven van zijn leven en de gevolgen daarvan. Een van de sterkste kanten van zijn debuut is het feit dat de gehele cd door Soulsearchin’ is geproduceerd. Deze mannen hebben niet alleen gezorgd voor uitermate goede nummers, maar hebben ook zorg gedragen voor een sterke eenheid. Hierdoor komt de rapper met een album wat een perfecte kop en staart heeft. Het debuut album van RB verschilt bij verdere analyse niet zo heel veel met het gemiddelde hiphop album. Er is een nummertje over criminaliteit ('Rip'), een nummertje over hoe goed de rapper in kwestie wel niet is (het al eerder vrijgegeven 'De Troon' ft Rocks), een ode aan de stad van herkomst ('Hou Van Amsterdam' ft Lange Frans, Mick Harren & Piet Schmidt) en een nummer voor de vriendin ('Zonder Jou' ft Jayh & Aisha). De enige zwakke plekken zijn de gastartiesten. Zowel Kempi als Gers verbleken naast hun gastheer en Aisha slaat zowel bij het zingen als bij het rappen de plank mis. Gelukkig weet de rapper zelf juist dat extra stukje te brengen wat een cd bovengemiddeld maakt.

Op het eerste nummer van de cd getiteld 'Hier Ben Ik Dan' zingt Mr. Probz in het refrein dat er licht aan het einde van de tunnel is. Het is te hopen dat zijn debuut voor RBDJAN het licht aan het einde van een criminele tunnel vormt. Dit album heeft namelijk de kwaliteit om een classic te worden, een Nederlandse Ready to Die of Reasonable Doubt en het zou eeuwig zonde zijn als dit de laatste cd is van iemand met zo uitzonderlijk veel talent. Er is geen rapper die zo weinig moeite lijkt te moeten doen voor zijn teksten en met zijn debuut stuurt RBDJAN alle anderen terug naar huis om aan hun flow te werken.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:RBDJAN Label:TopNotch
Tim Hecker -  Ravedeath, 1972’

Tim Hecker - Ravedeath, 1972Organische ambient? Drone? White noise? Het zijn woorden die ook in hun...

PJ Harvey – Let England Shake

PJ Harvey - Let England Shake Elke kunstenaar slaat af en toe een verkeerde weg in. Kan gebeuren. Het...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT