RECENSIE: The Green Children - Encounter

The Green Children - Encounter
2011-03-08 The Green Children maakt atmosferische popmuziek. De groep bestaat uit Milla Sunde en Marlow Bevan. De basis voor de muziek is jaren ’90 dance, zoals we die kennen van bijvoorbeeld 2 Brothers on the 4th floor, maar meer nog van groepen zoals Aqua en Toy Box. De geliktheid van de muziek neemt de groep mee, maar dan omsaust door zweverige synthesizers. De groep is opgericht in 2006 en is enige tijd aangesloten geweest bij Universal Records. Na onenigheid over artistieke vrijheden werd besloten dat het verstandiger was om elders heil te gaan zoeken. Encounter is het debuutalbum en bevat twaalf tracks.

Het eerste dat je je kunt afvragen wanneer je het album in je handen houdt is het geslacht van de twee bandleden. Hoewel er, gezien de namen, het vermoeden is dat het gaat om een vrouw en een man, verraadt de voorkant van de albumhoes dit geenszins. De muziek is eveneens ongedefinieerd. Hoewel je niet de neiging krijgt om het gelijk uit te zetten, dankzij de overgeproduceerde beats en zangpartijen van de zangeres, is er weinig vernieuwends nog boeiends gaande. Op Encounter staan twaalf nummers die allemaal radiogeschikt zijn, maar tegelijk niks eigens bezitten. Voorbeeld is bijvoorbeeld het uitgesponnen 'R U Out There'. Een beetje Rihanna, een beetje achtergrondzangeresjes, een beetje keyboard en een hoge uithaal en tot besluit een autotune. Ook 'Black Magic' wijkt weinig af van het standaardprotocol, hoewel we hier wel een elektrische gitaar horen wanneer we goed luisteren. Zangeres Milla zingt “Black magic, how do you do it?” als refreintje en houdt tamelijk lang verschillende tonen aan. Op driekwart van het nummer komt er wat extra echo bij het geluid en tot besluit is daar weer wat autotune.

Hoewel ik nog wel even door kan gaan met verhalen over de ongedefinieerdheid van Encounter, lijkt mij dat niet nodig. The Green Children zijn in te huren voor ieder kinderfeestje en zullen qua muzikaliteit dit niveau niet snel ontstijgen.
Recensent:Erik Oudman Artiest:The Green Children Label:Ada Global
Dennis van der Geest - Sounds from the Loft

Dennis van der Geest - Sounds from the Loft Dennis van der Geest , is dat niet die bekende judoka? Inderdaad, nu hij...