RECENSIE: Rigby - Solid Ground

Rigby – Solid Ground
2011-03-07 Er schuilt een gevaar in het je laten inspireren door een andere band. Namelijk kopieergedrag. Rigby heeft de mazzel dat ze door een heleboel bands zijn geïnspireerd, waardoor hun nieuwe album Solid Ground een aaneenschakeling van herkenbaarheid is, zonder dat het echt tegen gaat staan.

Laten we even aan name-dropping gaan doen: Snow Patrol, The Beatles, Travis, The Cure, Scouting for Girls, etc, etc, etc. Rigby luistert er allemaal naar, pikt eruit wat ze goed doen en passen dat zelf vrij naadloos toe op hun nieuwe plaat. Op zich is dat niet zo creatief, maar het werkt wel uitstekend.

Solid Ground is een vrij logisch vervolg op de debuutplaat Everything Must Go . Dat was een verrassende debuutplaat van een blond jochie, dat na een redelijk geslaagd avontuur in Idols een uitstekende band om zich heen had gevormd. De heren moesten het vooral van airplay op 3fm hebben en natuurlijk van de vele festivals, waar menig tienerhartje even een sprongetje maakte toen Christon Kloosterboer zijn opwachting maakte.

Ook op Everything Must Go waren de liedjes niet per se heel spannend, maar wel catchy tot en met. Kloosterboer heeft de gave om zware onderwerpen – hij heeft op persoonlijk vlak geen lekker 2010 gehad, zo meldden de media – in een refrein om te zetten dat je meezingt en waar je ook nog op gaat dansen, omdat de muziek zo vrolijk is. ,,Someday you’ll need me (...) I’m gonna get better, I’ll be better soon’’ klinkt het in ‘Always You’. Er wordt absoluut `t een en ander verwerkt, maar dat kan blijkbaar (gelukkig) met een vrolijke noot en een dito begeleiding.

Er staan absoluut nummers met niet zo zeer hit-, maar wel airplaypotentie op Solid Ground . Neem bijvoorbeeld de aanstekelijke titeltrack waar met een goede beat, dito (makkelijke) gitaarrifjes en een prima zanglijn een radioplaat wordt neergezet. Of een van de mooiere liedjes, zoals ‘Morning Rain’, dat met een melancholische flow en een pianobegeleiding gewoon een typisch luisterliedje is geworden.

Toegegeven, het is allemaal niet heel spannend. Moet dat? Niet per se. Net als dat Christon het album wel heel zoetsappig en lief bijeen zingt. Had het rauwer gemoeten? Niet per se. Goed, Solid Ground is geen album met eeuwigheidswaarde, maar wel zo’n album dat je af en toe eens uit de kast trekt en dan denkt ‘goh, eigenlijk best een lekker plaatje’. Want dat is het absoluut. Van ondergetekende mag Rigby weer op de festivals komen. Laat de tienermeisjes maar hartkloppingen krijgen, terwijl de genieters een uurtje vermakelijke muziek voorgeschoteld krijgen.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Rigby Label:Universal
The Green Children - Encounter

The Green Children - Encounter The Green Children maakt atmosferische popmuziek. De groep bestaat uit...