RECENSIE: Architecture in Helsinki - Moment Bends

Architecture In Helsinki – Moment Bends
2011-04-09 In tegenstelling tot wat de naam lijkt te zeggen, komt Architecture In Helsinki niet uit Finland, maar uit Australië. De indiepopformatie bestaat sinds 2000 en telde tot 2006 acht multi-instrumentalisten. In die tijd brachten ze twee albums uit, waaronder het doorbraakalbum In Case We Die. Het werk van de band laat zich het best omschrijven als vrolijke popmuziek met simpele, zachte melodieën en teksten. Ook wel bekend onder de naam “twee pop”. Een band als Belle & Sebastian is misschien wel het bekendste voorbeeld binnen dit genre. Door creatieve onenigheid verlieten tussen 2006 en 2008 drie leden de band. De vijf overgebleven leden komen na bijna vier jaar met het vierde studio album Moment Bends.

In 2008 bracht Architecture in Helsinki de EP That Beep uit. Hieruit kon men opmaken welke richting het te verschijnen album zou gaan. In Australië kreeg de catchy `80s pop van de single 'That Beep' flink wat airplay en het staat dan ook op Moment Bends. Ook 'Contact High', de eerste single van het album, kan Down Under op flink wat airplay rekenen. Het leunt evenals 'That Beep' flink op de `80s sound, waarbij het geluid van synths en bewerkte stemmen je de single inzuigen. Bijna alle tracks van dit album bevatten hetzelfde radiovriendelijke en aanstekelijke karakter als de genoemde singles. Neem bijvoorbeeld 'Escapee' waarbij niet alleen de melodie catchy is, maar ook het refreintje zich moeiteloos in je hoofd weet te nestelen.

Het album kabbelt met de afwisselende klanken van geslaagde poptunes als 'W.O.W', het volle, dansbare 'Yr Go To' en het kinderlijke 'Denial Style' door naar 'Everythings Blue'. Dit nummer vormt zo tegen het einde van het album een mooi hoogtepunt. Het bezit een laag mystiek die er op de eerdere tracks niet is. Hoewel er momenten zijn waarop de poppy/catchy kant weer naar voren komt, blijft de mystieke ondertoon aanwezig. Afsluiter 'B4 3D' wijkt iets af van de andere songs. Het staat bol van melancholie en is opmerkelijk ingetogen.

Waar het geluid van de eerste albums gevuld werd met een breed instrumentarium, is er op Moment Bends uit een ander vaatje getapt. We horen voornamelijk synths, waarmee Architecture In Helsinki geslaagde electropop weet te maken. De tracks op het album hebben een redelijk opgewekte sound, die hier en daar aanspoort om te dansen. Toch blijft het voornamelijk bij aansporen, want compleet los gaan op de dansvloer lijkt met dit album minder makkelijk. Architecture In Helsinki maakt met Moment Bends een fijne plaat voor de lange zomerse avonden die we (hopelijk) tegemoet gaan.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Architecture in Helsinki Label:Cooperative Music
Nazareth<b> - <i>Big Dogz

Nazareth - Big Dogz Nazareth bestaat al sinds 1968 en mag dus een ware rock 'n roll dinosaurus...