RECENSIE: I Chaos - The Human Repellent

I Chaos – The Human Repellent
2011-06-27 Er lopen in Nederland redelijk veel deathmetalbands rond, maar er zijn er maar weinig die zo bruut klinken als I Chaos. Wanneer je alleen al naar het artwork van het debuutalbum The Human Repellent kijkt, verwacht je flinke dosis smerigheid. Die smerigheid valt uiteindelijk heel erg mee. De muziek van de heren valt enigszins te vergelijken met Cannibal Corpse en ook (het oude) Gorefest, maar door het technische karakter van de muziek hebben de heren er een eigen draai aan weten te geven.

Door het ultrastrakke drumwerk van initiator Koen Herfst (Epica, After Forever, Xenobia) en de inventieve riffs van Rory Hansen wordt de techniek extra benadrukt. De vette basloopjes van Joost van der Graaf en de brute grunt van Harry van Breda maken de muziek helemaal af. De plaat is daarbij perfect geproduceerd, zodat de muziek nergens een brij wordt, maar kraakhelder tot je komt.

Het briljante ‘Imprisonment’ valt op door een op Pestilence leest geschoeide riff. Het vrij lange ‘Mass For The Blind’ begint lekker lomp, maar wordt mooi afgewisseld door blastbeats en groovy stukken. Alles wat deathmetal zo leuk maakt, vind je vervolgens terug in ‘Revulsive Butchery’. Het nummer is lekker snel, kent een stel fijne breaks, prachtige basloopjes en is catchy genoeg om zich direct in je hoofd te nestelen. Iets wat ook geldt voor de ziedende opener ‘Scattered Remnant’. Ook ‘Sons Of Slaves’ valt op door een paar prachtige basloopjes.

I Chaos is een band die met haar debuutplaat The Human Repellent direct toetreedt tot de eredivisie van de Nederlandse deathmetal. Ze kunnen zich zonder schroom meten aan de grote namen uit het genre. De bezieling en liefde voor deze muziek druipt er vanaf. Hier moet je niet te veel woorden aan vuil maken, maar gewoon op volle sterkte over je heen laten komen. Verslavend plaatje.
Recensent:Jan Didden Artiest:I Chaos Label:Eigen Beheer
Mads Langer - Behold

Mads Langer - BeholdIneens was hij daar, die uitgeklede versie van ‘You`re Not Alone’, de `90`s...