RECENSIE: Pete and The Pirates - One Thousand Pictures

Pete And The Pirates – One Thousand Pictures
2011-06-22 Drie jaar geleden debuteerde Pete And The Pirates met het album Little Death. De band uit Reading trok in ons land vooral aandacht met het leuke hitje ‘Mr. Understanding’, maar van een echte doorbraak kwam het niet. Nu verschijnt met One Thousand Pictures, het tweede album van de band. Hierop staat geen tweede ‘Mr. Understanding’, maar zo te horen was de band daar ook niet naar op zoek.

One Thousand Pictures bevat opnieuw lekker in het gehoor liggende gitaarpop, maar het album heeft een vrij donkere ondertoon. Deze uit zich zowel in de muziek als in de teksten en de toon hiervoor wordt meteen aan het begin van het album gezet met ‘Can’t Fish’. Deze trage, wat slepende song opent met de zin “Something you fear has just come to town” en is verder ook niet al te vrolijk.

Ook ‘Washing Powder’ heeft een behoorlijk sombere toonzetting. Deze song is vrij rustig en wordt vooral gekenmerkt door een zware baslijn op de achtergrond. Ronduit donker is het trage ‘Shotgun’, dat een soort begin jaren ’80 doemsfeer heeft, zij het in een light-versie.

‘Blood Gets This’ is wat meer upbeat en hetzelfde geldt voor ‘Cold Black Kitty’. Deze laatste song heeft een sterke melodie. Ook ‘Come To The Bar’ heeft een heerlijke melodie, vooral in het refrein. Tegen het eind van deze song zitten nog wat leuke geluidseffecten die een duidelijk jaren ’60 gevoel uitstralen. Een andere uitschieter is ‘United’, waarvan opnieuw het refrein erg goed is.

De meest rockende song op One Thousand Pictures is ‘Things That Go Bump’. In deze song speelt de gitaar duidelijk de hoofdrol. Aan het eind wordt het geluid met wat gekraak weggedraaid. Dit geeft het effect dat je vroeger had als de batterijen van je Walkman op waren en je bandje tot stilstand kwam.

One Thousand Pictures eindigt met het allerbeste nummer, ‘Half Moon Street’. Deze song heeft rustige coupletten en een wat steviger refrein, dat vrij makkelijk in je hoofd blijft hangen.

Pete And The Pirates gaat op One Thousand Pictures niet op zoek naar een tweede ‘Mr. Understanding’ en het album bevat hierdoor ook geen halfslachtige pogingen om een kopie van deze hit te schrijven. Het album bevat wel een flink aantal sterke songs en slechts een paar middelmatige. Ondanks het ontbreken van een echte uitschieter is One Thousand Pictures hiermee beter dan zijn voorganger.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Pete and The Pirates Label:Bertus
I Chaos – The Human Repellent

I Chaos - The Human RepellentEr lopen in Nederland redelijk veel deathmetalbands rond, maar er zijn er...