RECENSIE: Joshua Radin - The Rock and the Tide

Joshua Radin - The Rock And The Tide
2011-09-15 Je kent het soort ziekenhuisseries wel: knappe zuster wordt gedumpt door stoere dokter in de nachtdienst. Als de knappe zuster dan de operatiekamer uit stormt en in een lege gang huilend in elkaar zakt, start er een zoetsappig liedje en zit de kijker thuis de tranen weg te slikken. Grote kans dat het liedje van Joshua Radin is.

The Rock And The Tide is het derde album van Joshua Radin. Radin begon op latere leeftijd met muziek maken: na een carrière als scenarioschrijver leerde hij gitaar spelen en begon hij met liedjes schrijven. Een acteur van de televisieserie Scrubs hoorde een demo van Radin en gebruikte het nummer in de serie en al snel volgde ook andere series. Inmiddels is de muziek van Joshua Radin al meer dan honderd keer te horen geweest in verschillende series en films. Bij het horen van zijn nieuwste album The Rock And The Tide hoor je dat ook een aantal van deze liedjes zich hier goed voor leent.

Vrijwel alle liedjes op het album zijn de moeite van het luisteren waard. Het liedje ‘Streetlight’ is een vrolijk nummer dat meteen blijft hangen door de fijne melodie. Meteen daarna volgt ‘I Missed You’, een uptempo nummer met een lekkere zomerse sfeer die de regenachtige dagen die achter ons liggen doet vergeten. Het bluesy nummer ‘You Got What I Need’ doet denken aan John Mayer, maar mist wel een lekkere gitaarsolo en wordt daardoor nooit echt spannend. ‘Here We Go’ valt wat uit de toon door de nadrukkelijke rol van de synthesizer en het weinig interessante refrein, maar het album wordt vervolgens in stijl afgesloten met twee mierzoete liedjes waar Joshua Radin patent op heeft.

The Rock And The Tide ligt makkelijk in het gehoor en bevat sterke liedjes. Het is jammer dat de plaat erg kort is (35 minuten) en de productie wel erg netjes is. De productie is in handen van Martin Terefe, die expert is in het maken van afgepaste popproducties zoals van Jason Mraz, Westlife, James Morrison en onze eigen Waylon. De hijgerige zang van Radin gaat na meerdere luisterbeurten wat vervelen en lijkt zo nu en dan zelfs geholpen door de autotune. Als de plaat iets meer rammelende gitaren of misschien zelfs wat foutjes en valse nootjes zou bevatten, zou dat het geheel een stuk interessanter en levendiger maken dan dat het nu is.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Joshua Radin Label:Warner
Warbringer - Worlds Torn Asunder

Warbringer - Worlds Torn AsunderWie heavy metal kent, weet dat deze stroming veel varianten kent en dat veel...