RECENSIE: Scroobius Pip - Distraction Pieces

Scroobius Pip – Disctraction Pieces
2011-09-30 Na twee platen met producer Dan Le Sac heeft Scroobius Pip nu een soloplaat gemaakt. Hierop wordt de bebaarde rapper bijgestaan door verschillende rappers en producers, waaronder Sage Francis en XL-baas Richard Russel. Ondanks de afwezigheid van Dan Le Sac ligt Distraction Pieces duidelijk in het verlengde van de twee Dan Le Sac vs Scroobius Pip albums. Pip brengt zijn scherpe teksten in een mengeling van rap en spoken word en deze worden ondersteund door muziek die de standaard hiphopbeat ver te boven gaat. Opvallend is dat de meeste tracks op Distraction Pieces behoorlijk hard zijn.

Distraction Pieces opent met ‘Introdiction’, een samenvoeging van introduction en diction. Deze track begint rustig, maar bouwt op naar een wat steviger eind. Scroobius Pip toont hierin meteen zijn tekstuele vaardigheden met zinnen als: “You see a mousetrap, I see free cheese and a fucking challenge.” In het punky ‘Let ‘Em Come’ krijgt Scroobius Pip vocale ondersteuning van de Amerikaanse rapper en spoken word artiest Sage Francis. Het eveneens punky ‘Try Dying’ werd geproduceerd door Richard Russel, baas van platenlabel XL en producer van Gil Scot Heron.

‘Death Of The Journalist’ is een aanklacht tegen de ondergang van de echte journalistiek ten koste van de bloggers. Volgens Scroobius Pip doen deze te weinig research en schrijven ze stukken vol taalfouten. Iets wat in sommige gevallen zeker klopt natuurlijk. Deze sterke track werd geproduceerd door BBC-dj Zane Lowe en rust op een harde hiphopbeat. Het nummer bevat bovendien sterke citaten uit Public Enemy’s ‘Don’t Believe The Hype’ en Carly Simon’s ‘You’re So Vain’.

Het anti-oorlogsnummer ‘Soldier Boy’ wordt gedomineerd door een drukke, zenuwachtige beat en bevat bovendien een vocale bijdrage van B. Dolan, een Amerikaanse rapper, activist en spoken word artiest. ‘The Struggle’ werd geproduceerd door Steve Mason, voorheen zanger van The Beta Band en wellicht de meest onverwachte gast op Distraction Pieces. ‘The Struggle’ bevat een eenvoudige beat en een akoestische gitaar en doet wel wat aan het werk van Everlast denken.

Zoals gezegd zijn de meeste tracks op Distraction Pieces behoorlijk hard, maar het album eindigt vrij rustig met ‘Broken Promise’ en ‘Feel It’. In ‘Broken Promise’ laat Scroobius Pip zich van zijn meest onzekere kant zien en het nummer draait om de vraag: “Is a lie really a lie if you mean it at the time?”. Afsluiter ‘Feel It’ is het hoogtepunt van Distraction Pieces. Deze song van Kate Bush uit 1978 krijgt van Scroobius Pip en zangeres Natasha Fox een werkelijk prachtige makeover. Hierbij blijft het tweetal enerzijds redelijk dicht bij het origineel, maar tegelijkertijd voegen ze er duidelijk iets aan toe.

Ondanks het feit dat Scroobius Pip op Distraction Pieces met veel verschillende mensen heeft samengewerkt klinkt het album zeer coherent. Mede hierdoor is deze soloplaat eigenlijk nog beter dan de albums met Dan Le Sac.

Eerdere recensies van Scroobius Pip:
- 27-06-2008: Angels (met Dan le Sac).
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Scroobius Pip Label:Bertus