RECENSIE: Leningrad Cowboys - Buena Vodka Social Club

Cover Leningrad Cowboys - Buena Vodka Social Club
2011-12-14 Toegegeven: als je je plaat Buena Vista Vodka Club noemt, maak je jezelf bij ondergetekende min of meer bij voorbaat al onsterfelijk. En als je dan ook nog eens uit Finland komt, je een band bij elkaar veegt met de meest uitzinnige kapsels en kleren, de meest van de pot gerukte covers uit je koker tovert waar zelfs Weird Al Yankovic nog een ferm puntje aan kan zuigen en je live ondersteund wordt door een Russisch orkest, kun je eigenlijk al helemaal niet meer stuk.

Leninggrad Cowboys is geen band om serieus te nemen. Of je moet ze beoordelen zoals je dat pakweg ook met The Baseballs of Band Zonder Banaan doet. En dat is ook prima, want van de pot gerukte lol maken, dat is wat de Leningrad Cowboys willen. Buena Vodka Social Club is hun eerste plaat in tien jaar. Wat ze in de tussentijd hebben gedaan? De weirdo uitgehangen waarschijnlijk.

En met hun eerste plaat sinds Terzo Mondo uit 2000 trekken ze die lijn gezellig door: Alleen de liner notes van deze plaat zijn al hilarisch: alle ‘songteksten’ hebben niets te maken met de eigenlijke tekst die gezongen wordt, maar zijn stuk voor stuk een opsomming van alle ingrediënten voor de meest perfecte cocktails. ‘Fill an entire swimmingpool with vodka and throw in 50 kilos of rose leaves to attract beatiful women. Then invite at least 100 people to enjoy the drink, put on tight spandex pants and let everybody see how much you love them!’

En zo gaat het nog wel even door. Goed, wat kunnen we over de muziek zeggen? Is er ergens nog een spoortje te bekennen waar deze idioten alleen al maar trachten serieus te zijn? Driewerf neen. Maar dat moet ook helemaal niet. Koop vodka voor een weeshuis, nodig de dorpsgek en al je vrienden uit, trek je paarse olifantenpak uit de kast en geef zelfs de Flaming Lips het nakijken op je feestje. Gewoon, met The Leningrad Cowboys uit Finland. Jawel.
Recensent:Jasper van Harskamp Artiest:Leningrad Cowboys Label:SPV
Black Spiders - Volume

Black Spiders - VolumeBinnen de rockwereld werd de release van Volume van het Britse vijftal...