RECENSIE: Samantha Crain - You (Understood)

Cover Samantha Crain - You (Understood)
2012-01-06 Het is altijd mooi als een album als een project wordt opgepakt. Samantha Crain nam deze doorgaans zware taak op zich op een uitermate bijzondere manier. Haar tweede album You (Understood) handelt over daadwerkelijk gebeurde ontmoetingen met mensen, met vreemden en bekenden.

Het is een zware taak om juist daarover een plaat te schrijven. Het vergt psychologische kennis van mensen en de kunde om gevoelens en kleine acties om te zetten in een compact, coherent verhaal. Vandaar ook, en wellicht door haar jeugdige 25 jaar levenservaring, loopt You (Understood) regelmatig spaak. Crain lijkt niet opgewassen tegen deze lastige voorwaarden en kan daarom tekstueel niet altijd overtuigen.

Muziek zou dan een hoop kunnen redden, maar ook dat lukt op deze plaat slechts gedeeltelijk. De country van Crain, afkomstig uit de staat Oklahoma, vormt zich vooral rondom haar gitaar en alleraardigste stem, ondersteund met drums. Echter, Crain is ook weer geen begenadigde creatieveling op de gitaar, waardoor veel nummers te simpel zijn. Te klein zou je kunnen zeggen, als je het op de singer-songwritermanier benadert. Als beste voorbeeld is ‘We Are The Same’ te noemen, waar Crain eigenlijk alleen op haar vocalen vertrouwd, waar dat te weinig is.

Om dat simpele karakter van sommige liedjes te ondervangen, wordt er met extra instrumenten gepoogd wat jus over de liedjes te gieten. Tevergeefs, zo blijkt over de hele linie. Neem het saaie ‘Holdin’ That Wheel’, dat wordt opgeleukt met al even duffe solo’s en een volledig ontspoorde versnelling aan het einde. Of de toevoeging van een compleet misplaatste doedelzak in het op zich aangenaam bezwerende ‘Two-Sidedness’. Op zich is die toevoeging slim, maar het liedje is te clean, om de ietwat valsigheid van het blaasinstrument te dragen.

Gelukkig komen muzikaal en ook tekstueel gezien bepaalde nummers wel uit de verf, zodat You (Understood) geen totale flop is. Opener ‘Lions’ is geen slecht nummer met leuke opbouw en goede sfeer. En ook het ietwat duistere, schelle ‘Equinox’ is een opvallend nummer, een klein oorwurmpje zelfs. De spoeling op You (Understood) is echter te dun om het een goede plaat te noemen, of de aanschaf echt waard.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Samantha Crain Label:Rough Trade Distribution
Cover All On Black - Weightless

All On Black - Weightless All On Black timmert al een tijdje aan de weg. De vijfkoppige band bracht...