RECENSIE: Rebels on the Lose - Rebel Yell

Cover Rebels on the Lose - Rebel Yell
2012-03-01 De jaren tachtig liggen al even achter ons, maar dat is dan toch buiten de vier jongeheren van Rebel Yell gerekend. Het jolijt dat de hevigere muziek van toen kenmerkte, zit dan ook volledig vervat in hun eerste volwaardige schijfje Rebels On The Loose. Wie dacht dat ze in het Oosten van het kleine land der Belgen enkel appels plukten en mijmerden over de koolmijnen, heeft het dan ook grondig mis.

Vanaf de eerste noot is duidelijk dat deze jongens het hardrockspel volgens de regels spelen. Mensen die iets anders verwachten, zijn dan ook niet welkom in de ruige kroeg waar dit gespeeld wordt. ‘Rebels On The Loose’ hakt er hevig op los, terwijl ‘Kill Girl Kill’ met zijn thematiek het inlevingsvermogen van de luisteraar pas volledig op volle toeren laat draaien. Dit is muziek om live te horen (zoals de band overigens zelf aangeeft), met de cowboyhoed op het hoofd, de vol getatoeëerde rockchicks op de eerste rij en een fles Bourbon in de hand. De gitaarriffs klinken lekker door en het album raast voorbij als een trein vol om zich heen vloekend schorremorrie. Enkel ‘Ghost Of Profundity’, met Iron Maiden als duidelijke invloed, gooit het even over een andere boeg als rustpunt in het midden van deze helse rit. Het overige is pure hardrock zoals het moet: rauwe vocalen, aanstekelijke, vaak solerende gitaarpartijen en een ritme waar de wilde haren automatisch in het rond van gaan vliegen. De meer dan degelijke productie maakt van dit debuut een prima voorbeeld van hoe een hardrockplaat moet klinken en dat is wel mooi voor een band die pas sinds 2008 bezig is en slechts één EP (Welcome To The Show) uitbracht.

Er zijn ongetwijfeld nog veel fans van dit genre te vinden in de donkere uithoeken van de muziekwereld en die kunnen nu naar hartenlust genieten van lokaal talent dat als het ware geboren is voor de rock ’n roll. Laat die vervloekte jaren negentig nog maar even op zich wachten.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Rebels on the Lose Label:Eigen Beheer
Cover Gonjasufi - MU.ZZ.LE

Gonjasufi - MU.ZZ.LEDe optredens die Gonjasufi tot nu toe in Nederland gaf, waren stuk voor...