RECENSIE: Nadie Reyhani - Soon

Cover Nadie Reyhani - Soon
2012-04-23 Nadie Reyhani is opgegroeid in een muzikaal gezin. Het zingen kreeg ze met de paplepel ingegoten, onder meer door haar vroeg overleden moeder Nadieh. Zij was onder andere bekend van haar nummer ‘Windforce 11’, waarvan haar dochter een cover opnam op deze plaat. Reyhani levert met Soon haar debuutalbum af. De singer-songwriter liet zich bijstaan door een volledige band en levert samen met hen tien liedjes af, waarvan het eerste deel vooral een breekbaar popgeluid laat horen en in het tweede deel juist meer de folk kant bestreken wordt.

Soon begint met een van die breekbare popliedjes: ‘A Lover’s Song’. Een leuk popliedje waarbij Reyhani met haar engelachtige stem de rijkelijk aanwezige, toch ingetogen, gitaren naar de achtergrond verdrijft. Waar de titel van het eerste nummer al weinig onduidelijkheden liet bestaan over de mogelijke tekst, doet de titel van het tweede nummer dat mogelijk nog minder. Muzikaal begint ‘Coffee With Milk’ namelijk spannend met een mysterieus gitaarriffje, alhoewel het tekstueel wel allemaal erg makkelijk te verhapstukken is. De oprechtheid zal vanuit Reyhani absoluut aanwezig zijn, als luisteraar voel je die echter niet altijd als ’’I just serve coffee with milk ’’ nogmaals je gehoor bereikt. De muziek verraadt een diepere betekenis terwijl de tekst je vervolgens met een onbevredigd gevoel achterlaat.

‘These Streets’ en ‘Soon The Night’ vormen vervolgens een aangenamer tweeluik. In dit duo komt de singer-songwriter in Reyhani definitief bovendrijven. Mede daardoor en door de goede interactie en verhouding tussen tekst en muziek klinken de songs oprecht en eerlijk. ‘Soon The Night’ is misschien wel het sterkste nummer van het album. Doordrenkt van emotie weten vooral de stukken samenzang te raken. ‘Windforce 11’, het nummer van haar moeder Nadieh, nam ze opnieuw op en vormt de afsluiter van haar eerst langspeler. De oorspronkelijke versie van ‘Windforce 11’ is op een leuke en ingetogen wijze omgetoverd in een echt singer-songwriter liedje. Desondanks kan het liedje bij lange na niet tippen aan de kracht van het veel rijker gearrangeerde origineel. Het valt echter te prijzen dat Reyhani geen kopie heeft willen maken. Het liedje past op deze manier namelijk goed binnen het kader dat ze op Soon voor zichzelf gevormd heeft.

Hoewel Nadie Reyhani een talentvolle muzikant is met een prachtige stem, en met Soon een degelijk album aflevert, is het moeilijk om haar muziek helemaal in je hart te sluiten. Daarvoor klinkt het geheel te gelikt en haar stem misschien wel te zuiver en te groots voor de bij vlagen summiere arrangementen en begeleiding. Op de website cultuurveiling.nl werd er onlangs nog een slordige 90 euro geboden voor haar debuutalbum. Ongetwijfeld beïnvloed door het huiskamerconcert dat ze eraan verbond. Ook in een kleine setting als deze zal Reyhani met haar prachtige stem zeker tot haar recht komen. Reyhani’s talent staat namelijk buiten kijf, het is alleen de vraag hoe dit in juiste banen te leiden.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Nadie Reyhani Label:Coast To Coast
Cover The Third Coast Kings - Self-Titled

The Third Coast Kings - Self-TitledWat een heerlijke plaat! Liefhebbers van funk, soul, jazz en blues zijn...