RECENSIE: Luke Sital-Singh - The Fire Inside

LSS
2014-11-19 Lijstjes. Lekker fantaseren, rangschikken en categoriseren. Mensen houden ervan. In de muziek is dat natuurlijk niet anders. De categorie der singer-songwriters is de laatste jaren bijna uitgegroeid tot een soort van Middeleeuws volkstoneel. Bruno Mars lijkt zijn identiteit als kwakzalver nog altijd succesvol te verbergen, Jason Mraz verkoopt mierzoete sapjes op de markt, Passenger doet dienst als grappende troubadour en Damien Rice lijkt aanspraak te maken op het felbegeerde keizerschap. Sinds enige tijd maakt ook Luke Sital-Singh deel uit van dat bonte gezelschap.

Met zijn toevoeging breidt het volkstoneel zich uit met een nuchtere geleerde, zo mogen we althans opmaken uit eersteling The Fire Inside. De singer-songwriter begaf zich in het begin van dit jaar volop in de publiciteit toen hij op nummer vier eindigde in het ‘Sound of 2014’ lijstje van de BBC (over lijstjes gesproken!). Die uitverkiezing had hij voornamelijk te danken aan de aardige EP’s Tornados, Old Flint en Fail For You. Van al die EP’s hebben welgeteld vijf nummers de laatste schifting overleefd en daarmee een plaatsje op het debuutalbum weten te veroveren. Ze worden geflankeerd door zeven andere nummers van eigen makelij.

Op The Fire Inside maakt Sital-Singh vooral indruk met zijn fijne melodieën en onderhoudende liedjes. Zijn popachtige folknummers liggen lekker in het gehoor en zijn niet zwaarmoedig of zoetsappig. Zonder echt heel anders te klinken dan zijn directe collega’s weet Sital-Singh zijn nummers te vullen met toegankelijke melodieën en een frisse twist. Voor een hoge emotionele intensiteit, weemoedige zang of een deprimerende zweem ben je bij de jonge Brit in ieder geval aan het verkeerde adres. Met overwegend simpele teksten en fijne en aanstekelijke nummers als ‘The Greatest Lovers’, ‘21st Century Heartbeat’ en ‘Bottled Up Tight’ bedient hij vooral de uptempo folkliefhebber op haar wenken.

Als Sital-Singh wat gas terugneemt en alsnog voor het weemoedige pad kiest, is de uitkomst wisselend. Op de piano-afsluiter ‘Benediction’ maakt hij indruk terwijl het op‘Fail For You’ allemaal toch iets te pathetisch overkomt. Met uitzondering van dat kleine minpuntje is The Fire Inside echter wars van pretenties en een prima eerste document van een getalenteerde muzikant. De grote buzz rondom de zanger is wellicht wat misplaatst; een nieuwe Jeff Buckley schuilt er namelijk écht niet in Sital-Singh. Het volkstoneel der singer-songwriters heeft er echter wel weer een getalenteerde speler bij.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Luke Sital-Singh Label:Parlophone
Bjorklund

Maggie Björklund - ShakenDe naam Maggie Björklund zou je vanwege haar Scandinavische afkomst...