RECENSIE: Iron Maiden - En Vivo!

Cover Iron Maiden - En Vivo!
2012-04-17 Het kon niet uitblijven, ook van de laatste wereldtour van Iron Maiden, ter promotie van The Final Frontier, is er weer een dvd verschenen. De hoeveelheid releases van het Britse metalinstituut zijn onderhand niet meer te tellen en het is dan ook de vraag of En Vivo! nog wat toevoegt. Iedereen die Iron Maiden kent weet inmiddels wat je kunt verwachten en ook het aanbod op de twee schijfjes tellende dvd is absoluut niet verrassend, maar wel heel leuk, te noemen.
Op de eerste dvd staat een compleet concert dat in April 2011 in Santiago (Chili) werd gegeven, waarbij de setlist exact hetzelfde als die van concert dat de heren twee maanden later in het Gelredome gaven. Voor de mensen die daar bij waren (waaronder ondergetekende) is het daarom wel leuk om de verrichtingen van het zestal van wat dichterbij te bekijken. De dvd begint met een waarschuwing voor mensen met epilepsie. Het doet het ergste vrezen wat betreft de montage, en inderdaad blijken de beelden razendsnel te schakelen. Het is een gegeven waar de meeste dvd’s mee te kampen hebben en En Vivo is daarin niet anders. Wel apart is dat het beeld regelmatig in twee tot zes partjes is genipt waarbij je in elk vakje een ander shot ziet. Kortom je komt eigenlijk vijf paar ogen te kort om alles de eerste keer te kunnen opnemen.

Over de setlist valt weinig te klagen. Het zwaartepunt ligt op The Final Frontier, waarvan vijf nummers plus intro worden gespeeld. Dit is overigens geen straf want die plaat is dik in orde. Ook live blijven de nieuwe nummers prima overeind wat komt doordat stuwende songs als ‘El Dorado’ en ‘The Final Frontier’ heerlijk catchy en direct erg herkenbaar zijn. Natuurlijk ontkomt de band niet aan het spelen van nummers als ‘Running Free’, ‘Hallowed Be Thy Name’, ‘The Trooper’, ‘Iron Maiden’ en ‘The Number Of The Beast’. Verder doen meegalm nummers als ‘Fear Of The Dark’ en ook ‘When The Wild Wind Blows’, van het laatste album, het erg goed. Daarbij zit de sfeer bij het vijftigduizend-koppig publiek, dat woord voor woord meebrult, er goed in.

Op de tweede dvd staat een vermakelijk tourreport dat eigenlijk het vervolg is op Flight 666. De anderhalf uur durende documentaire begint met beelden van de opbouw van The Ed Force One, het tourvliegtuig. Het vliegtuig komt in alle uithoeken van de wereld en laat ons weer eens zien hoe enorm toegewijd Iron Maiden fans zijn. Het geheel is een bedrijf op zich met leuke kanten maar ook minder leuke. Het naarste moment is wanneer Ed Force One op het punt van landen in Tokyo staat, het nieuws bekend wordt dat er een ongekend krachtige aardbeving plus Tsunami Japan heeft getroffen. Het vliegtuig wijkt uit en de concerten worden afgelast. Het is de enige smet op een verder perfect verlopen tournee. Verder vinden we op de dvd nog de clip van ‘The Final Frontier’, plus de bijna verplichte ‘making of’.
Het is bijna niet te geloven dat Iron Maiden hard richting de veertig jaar gaat. Als een stel jonge honden staan de heren nog op het podium en het plezier straalt er nog volop vanaf. Hoewel het nieuwtje er allang vanaf is, zijn ook de twee schijfjes van En Vivo! de moeite van het bekijken waard en een leuke toevoeging aan het omvangrijke oeuvre van de band.
Recensent:Jan Didden Artiest:Iron Maiden Label:EMI Music
Cover Air - Le Voyage Dans La Lune

Air - Le Voyage Dans La LuneLang geleden, voor de ruimtevaart haar vlucht nam, overwoog men het op...