RECENSIE: Zwart Licht - Leeroy Draait Door

Cover Zwart Licht - Leeroy Draait Door
2012-05-25 In 2009 sloeg Bliksemschicht in als een bom en zette het Zwart Licht op de kaart van hiphop Nederland. Vanaf de release van Bliksemschicht is Leeroy samen met producer Hayzee bezig geweest met zijn plaat. Niet continu, maar toch groeide hij gestaag naar zijn eigen release toe. In 2010 gaf Zwart Licht eerst voorrang aan Wonderbaarlijk Wapenfeit #3: No Juju, maar dit album heeft helaas nooit de legendarische status bereikt van zijn voorganger. No Juju drong dus even voor, maar gelukkig is in 2012 eindelijk de tijd rijp voor een Zwart Licht cd waarop Leeroy centraal staat: Wonderbaarlijk Wapenfeit #2, Leeroy Draait Door.

Gaven de heren in de aanloop naar No Juju nog veel tracks weg op internet, voor Leeroy Draait Door is dit niet het geval geweest en dat komt de frisheid van de cd erg ten goede. Na een eerste luistersessie is er voor de Bliksemschichtfans meteen erg goed nieuws te melden. Het laatste nummer van de cd is een nieuwe variant van ‘Galtar Riddim’, maar voor de rest gaat Leeroy Draait Door gewoon weer richting hiphop. Het bonus nummer ‘Galtar Riddim 2.0’ past dan ook niet helemaal bij de rest van de cd, die verder heerlijk klinkt.

Zeer ontspannen en toch krachtig weet rapper Leeroy, toch nog regelmatig bijgestaan door Akwasi, de beats te voorzien van mooie vocalen. Daar waar Akwasi meer diepte leek te leggen in zijn vocalen en teksten is Leeroy meer de klassieke rapper. Gevolg hiervan is dat Leeroy Draait Door niet zo zwaar is geworden als Bliksemschicht. Het tweede wapenfeit is wat luchtiger dan de voorgangers. Met nummers als ‘High’ en ‘Gooi Wat Liquor Op De Grond Voor ‘Em’ lijkt het bijna op een standaard hiphop album. Toch steekt het allemaal gigantisch strak in elkaar en ontstijgt de rapper de middenmaat ver met zijn raps. De cd begint krachtig met titelsong ‘Leeroy Draait Door’. De nieuwe single ‘Weg’ met zangeres Sarah-Jane is dan weer erg relaxed geworden. Bijna halverwege is ‘Hooptie Music’ een van de mindere nummers op de cd, maar dit mindere nummer wordt gelukkig tenietgedaan door de dikke nummers ‘Niemand’ en ’High/Tofu’ die erop volgen.

Leeroy Draait Door is geen soloplaat geworden, maar een echt Zwart Lichtalbum. Doordraaien als in gek worden is misschien wat te sterk geformuleerd, maar Leeroy zet wel een heel net product in de markt en draait op die manier wel een plekje door binnen de Zwart Lichtformatie. Akwasi zal als frontman wel de schijnwerpers blijven pakken, maar Leeroy heeft zijn plek verdiend in de formatie en stapt uit de schaduw van zijn compagnon. Er zijn plannen voor in totaal vijf Wonderbaarlijke Wapenfeiten. Qua niveau is deel een het beste en drie het minste deel. Maar nu deel twee uit is, is de interesse weer volop terug en hopelijk hoeven de fans niet al te lang op deel vier en vijf te wachten.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Zwart Licht Label:TopNotch
Cover Tindersticks - The Something Rain

Tindersticks - The Something RainIk weet het nog goed: in 2001 speelden zowel Tindersticks als Tool, als...