RECENSIE: Quantic & Alice Russell with the Combo Barbaro - Look Around the Corner

Cover Quantic & Alice Russell with the Combo Barbaro - Look Around the Corner
2012-06-02 Quantic & Alice Russel zijn geen vreemden voor ons, of voor elkaar. Er waren vele samenwerkingen over en weer, maar nooit echt een gezamenlijk album. Beide artiesten maken typische Gilles Peterson muziek. Alles wat soulvol is en niet direct in de heersende dance hokjes past wordt al jaren door hem gepromoot. ”They’re back – two of my favorites from around the world.” Als Gilles het zegt moet het wel goed zijn.

Quantic maakt soulvolle, funky muziek met duidelijke jaren ‘70 invloeden. Alice Russel heeft een dijk van een stem. Zo een waarvan je niet zou verwachten dat er een blanke Engelse vrouw achter schuilgaat. In Cali, Colombia, de woonplaats van Quantic componeerden ze Look Around The Corner. Een nadeel van het genre is dat de liedjes op zich vaak moeilijk blijven hangen. Prima voor in een strandtent, op een terrasje of in het park, maar niet dat liedje dat je telkens opzet. Gelukkig heeft dit duo daar geen last van.

Look Around The Corner bevat een aantal songs die direct beklijven, maar ook wat kabbelende deuntjes en instrumentale stukken. De productie zet de stem van Alice centraal. Erg centraal, want alle instrumenten inclusief de drums zijn helemaal naar rechts, of links gedrukt. Een aanpak die je vroeger veel hoorde bij soul artiesten als Aretha Franklin en Stevie Wonder. Het zorgt voor een minder compact geluid, wat alles softer laat klinken.

Er is genoeg moois te genieten. Eerste single, titelsong en opener ‘Look Around The Corner’ bevat alle elementen die dit album behelst. Oude soul, gospel, latin invloeden, folk en funk. Het heeft bovendien een ontspannen hippie gevoel. Met een beetje fantasie hoor je zelfs The Beatles.

‘Magdalena’ gaat meer de motown en soul kant op en laat Alice lekker uithalen. ‘I’ll Keep My Light In My Window’ gaat daar nog overheen. Het is een prachtige versie van een oud motown nummer dat eerder is gedaan door onder andere Diana Ross. De latin invloeden komen volop tot hun recht in de instrumentale stukken en het lied ‘Su Suzy’, dat bovendien een sterke tekst over huiselijk geweld heeft. Dat alles met behulp van de uitstekende begeleidingsband Combo Barbaro.

Quantic en Alice Russel leveren eindelijk hun langverwachte gezamenlijke album af. Een beloning voor het lange wachten van de fans en een lekkere zomerse soundtrack voor de lome warmte van een hete namiddag.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Quantic & Alice Russell with... Label:TruThoughts
Cover Lissy Trullie - Lissy Trullie

Lissy Trullie - Lissy Trullie “I only make music. I am NOT a model nor a model turned singer.” Zo staat...