RECENSIE: Aziz Sahmaoui - & University of Gnawa

Cover Aziz Sahmaoui - & University of Gnawa
2012-09-05 Amadou en Mariam, Shantel en Buena Vista Social Club. Stuk voor stuk grote namen uit de muziekgeschiedenis die minstens één ding gemeen hebben. Ze hebben authentieke muziek uit verschillende culturen voor het grote publiek toegankelijk gemaakt. Dit is ook precies het geval op het debuutalbum University Of Gwana van Aziz Sahmaoui .

De van Marrakech afkomstige Aziz richtte het Orchestre National de Barbès op. Met dit orkest reisde hij de wereld rond en liet mensen kennis maken met Noord-Afrikaanse muziek. Hiernaast speelde hij ook nog jaren aan de zijde van de grote jazzpianist Joe Zawinul. Nu neemt hij voor het eerst solo een plaat op met Gwana muziek. Gwana is een mix van Afrikaanse ritmes en religieuze Arabische muziek.

Sahmaoui bespeelt verschillende instrumenten: ngoni, gimbri, gitaar en mandola. Stuk voor stuk snaarinstrumenten die de Marokkaan uitstekend beheerst. Hij wordt hierbij begeleid door een goed op elkaar ingespeelde Senegalese band. Doordat de band voornamelijk dienstbaar speelt kan Aziz zich helemaal uitleven op zijn favoriete instrumenten, wat het erg interessant maakt voor de luisteraar. In het begin is er al een hoogtepunt met het nummer ‘Ana Hayoue’. Een bezwerend nummer waar de zanger en zijn band elkaar tot grotere hoogtes stuwen.

Alle liedjes hebben Arabische teksten maar dat schaadt de kracht van de nummers niet. Doordat de traditionele muziek bepaalde rock en bluesinvloeden meekrijgt ontstaat er een interessant en toegankelijk geluid. Dit komt allemaal tot volle wasdom bij het nummer ‘Black Market’ (een nummer van Zawinul), een prachtig eerbetoon aan zijn leermeester dat na diverse luisterbeurten nog steeds blijft verrassen.

Dit album zorgt voor een hele prettige kennismaking met de Gwana muziek. Ook voor de mensen die bekend zijn met het muziekgenre zullen de liedjes, door de vele westerse invloeden, het luisteren meer dan waard zijn. De universiteit is geopend en Aziz Sahmaoui is uw persoonlijke hoogleraar.
Recensent:Tom van de Velpen Artiest:Aziz Sahmaoui Label:Pias
Cover Robbie Rivera - Dance or Die

Robbie Rivera - Dance or DieWelkom op de reizende kermis van Robbie Rivera . Er staan dertien doldwaze...