RECENSIE: Lorn - Ask the Dust

Cover Lorn - Ask the Dust
2012-07-04 Bracht Lorn zijn vorige cd nog uit op Brainfeeder en werd de distributie gedaan door Ninjatune, ditmaal is hij een plek doorgeschoven. In mei 2011 tekende hij bij Ninjatune en zijn nieuwe album Ask The Dust wordt daardoor ditmaal gewoon uitgebracht via het label wat eerst slechts als distributiekanaal diende.

Harde duistere instrumentale hiphop vormt weer de basis waar Lorn vanuit gaat. Als extraatje zingt hij er ditmaal vanaf het derde nummer ‘Weigh Me Down’ ook nog zo nu en dan zelf bij. Toch is het niet de sterke cd geworden die verwacht werd na zijn veelbelovende album op Brainfeeder. Zei ik over voorganger Nothing Else destijds nog dat het wel een zware cd was, maar ondanks alles toch een fraaie toevoeging aan het totale muziekbestand. Voor zijn opvolger gaat dit helaas veel minder op.

Lorn gooit ditmaal met zijn elektronische muziek helaas geen hele hoge ogen. Zo klinkt ‘Everything Is Violence’ alsof het de soundtrack was van een commodore 64 spel in de jaren ’80 en gaat hij in het gros van de nummers niet veel verder; de diepgang ontbreekt. Ook de vertaalslag van de instrumentale nummers naar de bijbehorende titels is erg lastig te maken. Titels als ‘Dead Dogs’ of ‘Church’ die toch wel tot de verbeelding spreken blijken totaal niet te corresponderen met het geboden geluid. Al is die laatste wel een lekker duister nummer geworden. Daarnaast is er helaas ook een opvullend stukje als ‘This’. Een nummer van slechts 44 seconden, echt een nummer waarvan je je afvraagt waarom iemand het in hemelsnaam in deze vorm op een cd zou zetten. Het is een los stukje dreigende opbouw zonder duidelijk doel wat uiteindelijk ook nergens naar toe leidt. Bovendien is het geen toevoeging voor ‘Diamond’, het nummer wat er op volgt. Anderzijds, dat ‘Diamond’ zijn naam wel waardig is kan helaas de cd niet redden

Lorn is er helaas niet in geslaagd de weg naar boven voort te zetten. Ten opzichte van zijn vorige album is Ask The Dust geen meerwaarde. Nou is groei niet altijd een vereiste , maar als een veelbelovende artiest de verwachtingen niet inlost, is dat altijd een teleurstelling. In het geval van Lorn is zijn stilstand in ieder geval een achteruitgang gebleken.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Lorn Label:Pias
Cover Aziz Sahmaoui - & University of Gnawa

Aziz Sahmaoui - & University of GnawaAmadou en Mariam, Shantel en Buena Vista Social Club. Stuk voor stuk grote...