RECENSIE: dEUS - Following Sea

Cover dEUS - Following Sea
2012-06-13 Sinds de oprichting in 1994 bracht dEUS tot nu toe slechts zes reguliere albums uit. Het is dus nogal opmerkelijk dat de Antwerpse band amper acht maanden na Keep You Close alweer met een nieuwe plaat op de proppen komt. Daarnaast is ook de manier waarop Following Sea werd aangekondigd zeer opmerkelijk. Op vrijdag 1 juni werd aangekondigd dat het album vanaf datzelfde moment te downloaden was via iTunes. Amper een week later lag Following Sea ook in de fysieke winkels. Volgens zanger en bandleider Tom Barman was de snelle release mogelijk doordat dEUS nog wat songs over had van Keep You Close. Daarnaast had de band zin om het eens anders te doen.

Following Sea werd tussen verschillende concerten door opgenomen en dus was er geen tijd om lang aan de songs te schaven. De songs zijn hierdoor ook minder uitgebreid gearrangeerd dan op Keep You Close. Hierdoor klinkt dEUS op Following Sea wat losser en spontaner dan op het vorige album.

Eén van de beste tracks op Following Sea is opener en eerste single ‘Quatre Mains’. Barman zingt, in deze vooral op een heerlijke baslijn leunende song, voor het eerst een heel nummer in het Frans. Ook ‘Sirens’, dat ook wel op Keep You Close had kunnen staan, en ‘Hidden Wounds’ zijn erg sterk.
Deze laatste song valt vooral op door het contrast tussen de hoekige coupletten, met een meer pratende dan zingende Barman, en de zeer melodieuze refreinen.

Na deze drie sterke songs gaat het niveau in het middelste deel van Following Sea iets naar beneden. ‘Girls Keep Drinking’, ‘Nothings’, ‘Crazy About You’ en ‘ The Give Up Gene’ zijn aardige songs, maar van dEUS verwachten we toch iets meer dan dat. Het sterke ‘Nothings’ is overigens een positieve uitzondering, maar echt goed wordt Following Sea pas weer tegen het eind.

De voorlaatste track is het gejaagde en nerveuze ‘Fire Up The Google Beast Algorithm’, waarin dEUS lijkt terug te grijpen op het materiaal van de eerste twee albums. Dit levert één van de spannendste dEUS-songs in jaren op, die van uw recensent wel wat langer dan twee minuten had mogen duren. Afsluiter ‘One Thing About Waves’ is ook een erg goede track, die vooral erg mooi wordt opgebouwd en tegen het eind behoorlijk hard wordt.

Door de korte tijd tussen Following Sea en zijn voorganger en het feit dat sommige songs afvallers zijn van Keep You Close, zou je wellicht denken dat Following Sea een snel in elkaar geflanst tussendoortje met restmateriaal is. Dit is echter zeker niet het geval. Following Sea is een volwaardig album, met een flink aantal goede nummers en helaas ook een paar wat mindere. Gemiddeld gezien is het songmateriaal iets minder dan op Keep You Close, maar Following Sea klinkt dan wel weer wat spontaner en bij vlagen wat experimenteler en gedurfder. Wederom een prima dEUS-plaat dus.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:dEUS Label:Pias
Cover Faberyayo - Coco

Faberyayo - CocoRapper Faberyayo heeft al heel veel zaken achter zijn naam staan. Het...