RECENSIE: The Bamboos - Medicine Man

Cover The Bamboos - Medicine Man
2012-09-07 Het rondom gitarist Lance Ferguson gevormde Australische collectief The Bamboos timmert inmiddels ruim tien jaar aan de weg. Ze begonnen als een typische soul-funk band die klassieke grooves uit de jaren '60 en '70 neerzetten. Op ieder nieuw album verschenen echter meer vocale tracks. Medicine Man staat zelfs bol van de gastzangers en zangeressen.

The Bamboos zijn inmiddels vertrouwd met zangeres Kylie Auldist, waarvoor ze eerder twee solo albums produceerden. Kylie en de eveneens uit Australië afkomstige nieuwkomer Ella Thompson nemen de meeste tracks voor hun rekening. De gastoptredens zijn zeker niet van de minsten. Aloe Blacc mag het album openen en krijgt verderop gezelschap van Tim Rogers, de zanger van Aussie rockband You Am I, Daniel Merriweather, singer/songwriters Bobby Flynn en Megan Washington.

Een Australisch feestje op het Britse Tru Thoughts label dus. Het album biedt de nodige afwisseling, maar blijft trouw aan de Bamboos stijl. Een absolute opvaller is de cover van James Blake’s ‘The Wilhelm Scream’ door Megan Washington. The Bamboos voorzien het nummer van een ingehouden blazersarrangement. Opvallend hoe sterk de compositie van Blake overeind blijft in een totaal verschillende stijl.

‘Where Does The Time Go’ doet Aloe Blacc mijmeren over vervlogen tijden. Je moet wel van zijn monotone stemgeluid houden natuurlijk. Op ‘What I Know’ dreigt het album even terug te vallen op de vroegere Bamboos stijl, maar verder is het popmuziek met een funky groove als basis die de boventoon voert. Een hoogtepunt naast eerder genoemde James Blake cover wordt gevormd door afsluiter ‘Window’. Een melancholische noot aan het eind van Medicine Man.

Alles tussen de sterke opening en het slot blijft echter moeilijk hangen. Je kunt het album nog een paar keer opzetten, maar er lijkt toch iets te ontbreken. Wellicht omdat alle tracks nogal aan de veilige kant blijven. The Bamboos zijn uitstekende muzikanten en ook met de vocalisten is in principe niets mis. Het is een verschijnsel wat bij meer bands in het moderne funky soul genre voorkomt. Echt sterke liedjes, die je grijpen en niet meer loslaten, blijken moeilijker te maken dan lekkere grooves.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:The Bamboos Label:Rough Trade Records
Cover Lights - Siberia

Lights - SiberiaWie noemt zijn kind nou Lights ? Niemand gelukkig, want ze heeft haar naam...