RECENSIE: House of Cosy Cushions - Haunt Me Sweetly

Cover House of Cosy Cushions - Haunt Me Sweetly
2012-10-25 House Of Cosy Cushions, is een Nederlands/Ierse band ,opgericht in Amsterdam, voortgezet in het Ierse Dublin, waarvan de frontman inmiddels in Groningen woont. Oh ja, en ze maken met hun donkere psychedelische folk ook nog eens muziek die niet typisch Hollands is. Volgt u het nog? Nou daar gaan we.

In 2004 werd de band opgericht in Amsterdam, maar omdat frontman Richard Bolhuis naar Ierland verhuisde werden de bestaande bandleden vervangen, door Ierse muzikanten wel te verstaan. Bolhuis verruilde uiteindelijk Dublin voor Groningen, maar de bandleden bleven. Inmiddels is de band met het herfstachtige Haunt Me Sweetly toe aan haar derde album (EP Palace For The Lost Ones niet meegerekend).

Nou ja, album, eigenlijk klinkt Haunt Me Sweetly meer als een lange, gelaagde muzikale trip die bestaat uit dertien verschillende titels. Afwisselend langere en kortere stukken muziek die laagje voor laagje worden opgebouwd uit akoestische gitaren, subtiele elektrische gitaren, violen, vocalen en piano`s. Allemaal laagjes die door zanger, gitarist en tevens kunstenaar Bolhuis als een ware Hollandse meester zijn aangebracht. Het is net alsof je naar een soundtrack luistert bij een schilderij van een herfstlandschap.

En net als de wisselvalligheid van het weer in deze periode, zo gaat het ook met Haunt Me Sweetly. Waar het album nog start met de nazomer sound van ‘May’ zo wordt de lucht al grijzer bij de dreigende klanken van ‘Tigress’. En dat bouwt alleen maar op bij de eerste uitschieters, het spannende ‘Outcast Cats’, waarbij de viool onheilspellend krast. De Radiohead-achtige titeltrack, ‘In The Morning Sun’ en ‘Lake Dwelling’ voeren weer terug naar stabielere weersomstandigheden. Na het fraaie ‘Wings’ volgt een onweersbui met ‘Cut A Rug’ dat door donderende drums en bezwerende violen wordt gekenmerkt.

‘Flood’ is met zijn grauwe industriële sound het hoogtepunt van Haunt Me Sweetly en daarmee is het aantal uitschieters die zich onttrekken van de grote soundscape op een hand te tellen. Hoewel een sfeervolle track als ‘Green Eyes Blazing’ er zeker ook mag zijn.

House Of Cosy Cushions laat op Haunt Me Sweetly horen dat het zeer goed in staat is om een sfeer neer te zetten. Het is alleen net zoals bij een schilderij, je moet het op je in laten werken en dat kost tijd. Tijd die de liefhebber er moeiteloos voor over heeft. De neutrale luisteraar zal door het kleine aantal echte liedjes echter niet zoveel geduld hebben.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:House of Cosy Cushions Label:Eigen Beheer
Cover Nem-Q - 301.81

Nem-Q - 301.81Tool is één van hun invloeden en met bijna hetzelfde tempo brengen ze albums...