RECENSIE: Multi-Panel - All It Takes

Cover Multi-Panel - All It Takes
2012-10-19 De Bredanaar Ludo Maas maakt onder de naam Multi-panel al sinds ongeveer het jaar 2000 muziek. Zijn meest recente album All It Takes is gewoon gratis en voor niks te downloaden en dat feit zou al genoeg reden kunnen zijn om je te verdiepen in zijn muziek. Voor de mensen die meer bandbreedte dan tijd hebben volgt hier dan toch nog een korte omschrijving van het feit waarom je je kostbare luistertijd juist aan deze Nederlandse act zou kunnen besteden.

In tegenstelling tot datgene wat de huidige generatie muzikanten vaak doet, levert Multi-panel een album af wat echt één geheel vormt en niet bestaat uit losse singles die toevallig samen op dezelfde schijf beland zijn. Maas mixt volgens eigen zeggen Lo-fi IDM met Americana. Lo-fi is lagere kwaliteit dan haalbaar. IDM is Intelligent Dance Music. En dat geheel gaat dan in een mix met muziek die een moderne afgeleide is van de authentieke country, folk en blues. Een andere benaming voor deze muziekstijl die folk mixt met electro blijkt folktronica te zijn. Maar wat houdt zo iets nou concreet in? In het geval van Multi-Panel gaat het om filmmuziek zonder film. Zelf noemt Maas als inspiratiebronnen de soundtracks van Risky Business, After Hours, Eternal Sunshine Of The Spotless Mind, At Close Range, Days Of Heaven en Monsters van respectievelijk de artiesten Tangerine Dream, Howard Shore, Jon Brion, Patrick Leonard, Ennio Morricone, en Jon Hopkins. De muzikanten die hem verder inspireren zijn onder meer Nick Drake, Sufjan Stevens, Múm, Colleen, Fennesz, Boards of Canada, Neil Young, Four Tet en Postal Service. En hoewel dit flinke opsommingen zijn, is het geen kopie van zijn inspiratiebronnen wat hij levert en zijn de muzikale invloeden eigenlijk nauwelijks traceerbaar in zijn muziek.

All It Takes bevat, zoals de naam van de artiest al aangeeft, vele lagen en laat zich daardoor het beste beluisteren op een koptelefoon. Een nadeel van al die lagen, is dat er soms ook lagen in de muziek zitten die teveel zijn en slechts storend werken. Zo zit er in ‘Salesman’ een soort bubbelend onderwatergeluid wat niets toevoegt en erg afleidt van de fragiele zang. In ‘Grim’ zit er dan weer een krakend geluid wat erg storend is. Toch is All It Takes een erg rustgevend album geworden en door zijn rustige klanken is het muziek die perfect dienst kan doen als achtergrond. Een album dat een combinatie bevat van beats en akoestische gitaar, met een prettig droeve, melancholische inslag. Nu de herfst echt doorgebroken is, is het dan ook mooi tijd om van dit album te genieten.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Multi-Panel Label:Eigen Beheer
Cover Bl3nder - Gekkenhuis

Bl3nder - GekkenhuisOsdorp Posse is er dan wel mee gestopt, dit betekent niet dat Def P er bij de...

Cover Leo Gstrein - Someday You`ll Be King

Leo Gstrein - Someday You`ll Be King Als de naam Leo Gstrein een belletje doet rinkelen, kom je vast uit Den...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT