RECENSIE: Various - Haarlem Vinyl Stad

Cover Various - Haarlem Vinyl Stad
2012-11-06 Kort voor Record Store Day 2012 verscheen het bericht dat vijf Haarlemse onafhankelijke platenzaken (Irrational Library, Sounds Haarlem, North End Haarlem, Tipitina en Suburban Record Store) en poppodium Patronaat, de krachten vanaf dat moment bundelden in het initiatief Haarlem Vinyl Stad. Met dit initiatief moet de stad, waar met Record Industry de grootste platenperserij van Europa is gevestigd, nog eens goed op de muziek- en vinylkaart gezet worden. De eerste van een reeks (inter)nationale 7” EP’s is inmiddels uit en heeft de toepasselijke titel I gekregen. Ondergetekende – vinylliefhebber - voelt zich vereerd deze mooie plak vinyl te mogen recenseren, na vijf jaar aan de hand van cd’s of streams te hebben gerecenseerd voor deze site.

Op de eerste Haarlem Vinyl Stad EP staan vier nummers van vier verschillende Haarlemse bands. Oude legendes Bintangs, opkomend talent Good Meat, gevestigde rockers Heist en underground-guerilla’s Those Five Kids, aldus het persbericht.

Het eerste (live-)nummer is ‘Go Go Give It A Go’ van Bintangs. Een stevig uptempo rock ’n roll track, dat neigt naar streetpunk, met een goed mee te brullen refrein. Dan volgt ‘Load Em Up Twise’ van Good Meat. Deze jonge gasten, die nog geen twee jaar bij elkaar zijn, zetten een sfeervolle en overtuigende bluesrock sound neer. In het persbericht is niets te weinig gezegd met de opmerking dat het "opkomend talent" is.

Voordat aan het nummer ‘Nude Pollution’ van Those Foreign Kids wordt toegekomen, moet de EP even worden omgedraaid (Even voor de niet-vinylisten onder de lezers!). Zodra de naald de groef in duikt, blaast de post-punk/noise de huiskamer door. Petje af voor dit duo, dat een muur van geluid weet te produceren. Het slotakkoord is voor Heist met het nummer ‘Splinters’. De band laat nog maar eens horen waarom ze een van de vaandeldragers van de Nederlandse alternative rock-scene is.

De EP is gelimiteerd tot 500 (!) stuks, is te koop bij de deelnemende platenzaken en kost € 5,-. De opbrengst gaat naar Haarlem Vinyl Stad, zodat we nog veel van dit mooie initiatief kunnen horen in de toekomst!
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Various Label:Suburban
Cover Mark Lotterman - Funny

Mark Lotterman - Funny. Mark Lotterman (1984) begon zijn muzikale carrière in 2001, toen hij als...