RECENSIE: Dakota Suite - An Almost Silent Life

Cover Dakota Suite - An Almost Silent Life
2012-12-11 De Brit Chris Hoosen is een zwaarmoedig man en dat schuift hij niet onder stoelen of banken. Zijn imposante catalogus onder de naam Dakota Suite telt inmiddels al zestien albums. Ze worden steevast vormgegeven in grijstinten en behelzen voornamelijk reflecties over de moeilijke periodes in zijn leven. En die komen helaas, naarmate je ouder wordt, steeds vaker voor.

Enige research op het internet doet je uitkomen op sites met namen als De Ongeletterde Wanhoop en De Subjectivisten en dat geeft meteen mooi weer wat een zware kost Dakota Suite is. Op An Almost Silent Life wordt verder gegaan op de manier waarop Hoosen altijd heeft gewerkt. Een rustig, gebroken gitaar- of pianoakkoord staat aan de basis van elk nummer en strijkers en/of rustige drumpartijen vullen de muziek verder aan. Hier overheen zingt Hoosen bijna fluisterend, af en toe tegen het valse aan, maar telkens onder controle. De combinatie hiervan doet denken aan een combinatie van David Sylvian en een meer melancholische versie van Spinvis.

Het is een beetje een kwestie van je mindset er naar zetten, maar indien je er ontvankelijk voor bent neemt Dakota Suite je mee op een reis waarin je de kwelling van Hoosen bijna zelf gaat voelen. Vooral wanneer de piano als basis staat voor de muziek komt dit heel direct over zoals in ‘Don’t Cry’ en ‘Everything Lies’. Wanneer de gitaar de overhand neemt wisselt de kwaliteit een beetje zoals in de titeltrack en ‘I Recoiled So Violently I Almost Disappeared’. De rustige gebroken akkoorden ontspringen het “Mieke-heeft-een-lammetje” niveau nauwelijks wat ten koste gaat van het inlevingsvermogen van de luisteraar. En dat is jammer want Hoosen beschikt wel degelijk over de mogelijkheid om met heel minimale middelen een groot gevoel op te wekken.

Is het dan enkel somberheid dat de klok slaat. Nou nee, zo af en toe lijkt Dakota Suite de blues te gebruiken om een wat voller geluid te creëren en de kilte te ontwijken. Op ‘Lumen’ en ‘Top Rocker’ werkt dit dan ook als welkome afwisseling zodat je als luisteraar niet met een heel kaal gevoel blijft zitten.

Hoe je het ook went of keert, n Almost Silent Life is wederom een album geworden dat iets met je doet. Er zullen vaak momenten zijn waarop je een ontzettende missmatch hebt met de neerslachtigheid en kilte van Dakota Suite. Maar er zijn ook van die momenten van hulpeloosheid waarop je je machteloos voelt en eigenlijk alleen maar een zielsverwant wilt. Op zulke momenten biedt Chris Hoosen wellicht de ultieme troost.
Recensent:Siem Deutz Artiest:Dakota Suite Label:Glitterhouse Records
Cover The Walkabouts - Berlin

The Walkabouts - Berlin The Walkabouts draait al een tijdje mee. Opgericht in Seattle in 1984 en...