RECENSIE: Anthony David - Love Out Loud

Cover Anthony David - Love Out Loud
2012-12-29 In Nederland mag zijn populariteit dan nog wat te wensen over laten; overzee heeft Anthony David al een flinke schare fans vergaard, met Barrack en Michelle Obama als bekendste liefhebbers. Met zijn baritonstem bracht hij samen met India Arie al het toffe ‘Words’ ten gehore en nu is het derde album Love Out Loud uit.

Op deze derde langspeler lijkt David iets meer uit zijn schulp te kruipen en de grenzen van zijn muzikale spectrum te willen verbreden. De basis ligt nog steeds in de combinatie van soul en R&B die zich het beste laat vergelijken met Craig David en ergens in de verte klinkt ook de zwoele kant van Montell Jordan door. ‘Livin’ It Up’, met Sonni King en Gramps Morgan (Morgan Heritage) is echter een reggaesong pur sang, waar de stem van David verrassend goed bij past. Daarnaast lijkt Love Out Loud in zijn geheel bedekt te zijn met een deken van lounge. Vooral ‘Sweet Pain’ luistert heel zwoel weg door de wat timide en minimalistische benadering. Echter, wanneer je je oren even spitst, pak je nét even dat gitaarslagje of toetsenakkoordje mee, waardoor je hoofd als een langzame slagroomklopper losjes langs je nek gaat bewegen. En wat is het lekker geproduceerd zeg. De pauken in 'Can’t Look Down’ bijvoorbeeld zijn fantastisch gekozen en geven de percussie een logge, zware klankkleur, die het geheel erg spannend maakt. Bovendien is de stem van David goed in de mix gezet. Zijn stemgeluid is niet erg gevarieerd, maar door goed gekozen zanglijnen en de verschillende arrangementen klinkt het album nergens saai of ongeïnspireerd.

Muzikaal gezien is Anthony David een vrij open boek. Alle nummers geven zich binnen tien seconden bloot en laten vervolgens geen verassingen meer zien. Dat is aan de ene kant rustgevend, aan de andere kant zou je juist in een funky vibe als in ‘On My Way To Crazy’ willen horen dat hij even uit zijn slof schiet. Voor ‘A Way For Me’ geldt eigenlijk hetzelfde. Het nummer wordt met drums zelfs stevig ingezet maar ebt daarna weer langzaam weg in intensiteit en de rocksfeer die het poogt uit te stralen komt niet echt over.

En daarmee lijkt Love Out Loud een beetje een gemiste kans. David zou zich óf meer moeten toespitsen op de R&B van naamgenoot Craig óf het volledige experiment aan moeten gaan. Wat nu overblijft is een album dat redelijk rechttoe rechtaan weg luistert en weinig diepe gronden kent, maar waar het vakmanschap van af druipt. Dat dan weer wel.
Recensent:Siem Deutz Artiest:Anthony David Label:Dome Records
Cover Passenger - All The Little Lights

Passenger (Singer-songwriter) - All The Little LightsMet ‘Let Her Go’ heeft Mike Rosenberg, beter bekend als Passenger dit jaar...