RECENSIE: Gerhardt - Sprawlers

Cover Gerhardt - Sprawlers
2013-02-06 Gerhardt (Heusinkveld) is onder andere bekend van de bands the Realdolls en Beans & Fatback. Als soloartiest timmert hij sinds 2011 aan de weg en hij debuteerde met mini-album/EP All Is There. Al snel werd hij opgepikt door 3FM en werd hij verkozen tot Serious Talent. Begin 2012 maakte hij de volgende stap en tekende bij V2 Records . Op dat label bracht hij in oktober zijn eerste full length plaat Sprawlers uit. Het is het eerste deel van een tweeluik – het tweede deel komt al in maart 2013 uit en zal de titel Crawlers krijgen – waarop Gerhardt alle registers open trekt.

De plaat opent met het verrassened en in beginsel wat kaal klinkende ‘Here She Comes’, dat uitgroeit tot een poptrack die je niet meer uit je hoofd krijgt. In het eerste gedeelte van het nummer wordt volstaan met een kort gitaarriffje en een kale ‘clap’, in de refreinen wordt een sfeer gecreëerd waarbij ondergetekende alleen maar aan het strand van Hawaii kan denken. In het tweede deel is vervolgens voor een elektronische sound gekozen en als kers op de taart hoor je klassieke piano. Het nummer blijkt de bouwtekening van Sprawlers te zijn: een plaat bomvol muzikale diversiteit, de geweldige stem van Gerhardt, de pakkende doch niet alledaagse composities en waarop veel aandacht is besteed aan de productie.

Net bekomen van de openingstrack dender je samen met Gerhardt op z’n synthesizer de jaren ’80 binnen in ‘Satelite Receiver’. Dit nummer is de eerste single van de plaat, maar als je verder luistert dan blijkt al snel dat er nog minstens twee of drie singles op de plaat staan. De eerste is het rock ’n roll georiënteerde ‘Like A Wolf’ en de tweede is de gelijk daaropvolgende electro/indie track ‘Dig Out Your Soul’.

Het allermooiste nummer van de plaat is echter ‘Beauty Lies in All’. Een schitterend liedje dat rustig opbouwt, gaandeweg steeds bombastischer wordt en dat zowel muzikaal als tekstueel gezien helemaal klopt: “Sometimes / When you hang your head / You’ll find more beautiful things than if you were to hold your head up high (…) Beauty lies in all/The repulsive and obscene”. En dan kom je als luisteraar tot de fijne constatering dat je nog maar de helft van de plaat gehoord hebt en dat er nog vijf geweldige tracks volgen.

Gerhardt levert met Sprawlers een ontzettend mooie popplaat af, die geen moment verveelt. Een erg puik debuut, waarop hij laat horen razend knap diverse stijlen weet te combineren zonder het geheel uit het oog te verliezen. De lat voor deel twee van het tweeluik ligt hoog!
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Gerhardt Label:V2 Records
Cover Double G - Life Story

Double G - Life StoryGeorgios Lazakis uit Gorinchem maakt muziek onder de naam Double G en is...