RECENSIE: Devon Allman - Turquoise

Cover Devon Allman - Turquoise
2013-02-07 Als zoon van de legendarische Gregg Allman is ook Devon Allman een van de artiesten die moet bewijzen zich uit de schaduw van zijn vader te kunnen werken. De gitarist is daar al enige jaren mee bezig in bands als Honeytribe en Royal Southern Brotherhood. Met name het laatstgenoemde gezelschap wist indruk te maken. Turquoise is nu het persoonlijke debuutalbum van Devon Allman. Daar zou het dan toch echt mee moeten gebeuren.

Het album bestaat uit tien zelfgeschreven nummers en één cover. De cover is een bewerking van Tom Petty’s ‘Stop Dragging My Heart Around’. Allman toont erop net zo goed met het nummer uit de voeten te kunnen als de oude legende. Heerlijk vuig rockend blijkt Devons stem er goed bij te passen.

De meeste indruk maken echter de zelfgeschreven nummers. Allman plukt op Turquoise rijkelijk uit de Amerikaanse muziekgeschiedenis. Zo valt er tijdens het spetterende ‘There’s No Time’ een heerlijk vleugje Santana te horen. Het melancholische ‘Homesick’ voelt zich veel meer thuis in de Americana. Tijdens het afsluitende ‘Turn Off The World’ blijkt Devon Allman over een sterke soulstem te beschikken.

Op Turquoise laat Devon Allman horen de introductie van zijn vader niet nodig te hebben. Het album bevat subtiele verwijzing naar de gehele Amerikaanse rootsmuziek. Nergens voelt de plaat echter stuurloos aan. Devon Allman heeft overal duidelijk zijn eigen gevoel aan mee gegeven en daarmee glijden de nummers op Turquoise gemakkelijk in elkaar over. Het is Devon alleen nog niet gelukt om nummers te maken die met kop en schouder boven het grote Americana maaiveld uitsteken. Turquoise draait als plaat heerlijk weg, maar daadwerkelijk blijven hangen wil het project nog niet.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Devon Allman Label:Ruf Records
Cover Shelby Lynne - Live

Shelby Lynne - LiveEind 2011 bracht Shelby Lynne het sterke album Revelation Road uit. De...