RECENSIE: Fat Harry & The Fuzzy Licks - Hard Lovin`Man

Cover Fat Harry & The Fuzzy Licks - Hard Lovin`Man
2013-02-26 Fat Harry is de naam van een Rotterdamse blues muzikant. Samen met zijn band The Fuzzy Licks brengt hij een mix van funk, soul en blues. Hard Lovin’ Man is een album geworden waarop de blues in de meest brede zin van het genre benaderd wordt. Het gezelschap blijkt net zo makkelijk uit de voeten te kunnen met de Texas blues als de modernere funky inslag in de stijl van Joe Louis Walker.

Mooi is daarbij dat Fat Harry & The Fuzzy Licks een ontzettend stevig geluid hebben. De band is aangevuld met enkele blazers en weet daarmee regelmatig groots te klinken. Zo klinkt de muzikale omlijsting van ‘It’s All My Fault’ ontzettend sterk. Zoals het een goede blues song betaamt jankt het orgel en de blazers weten de boel goed op te zwepen. Ook ‘Slippin & Slidin’ weet de boel op te zwepen. Hier is een hoofdrol weggelegd voor het slide gitaarspel van Fat Harry. Als luisteraar waan je jezelf daadwerkelijk even in Chicago.

Tegelijkertijd weet Hard Lovin’ Man je nergens echt te grijpen. Halverwege de cd, wanneer op ‘As The Years Go Passing By’ een ode aan Albert King gebracht wordt, is duidelijk waar dit door komt. De Amerikaanse zanger Preston Shannon is uitgenodigd om de vocalen voor zijn rekening te nemen. Hoewel The Fuzzy Licks ijzersterke muzikanten zijn heeft Fat Harry geen doorleefde blues stem. Wanneer hij de microfoon doorgeeft aan Preston, die hier duidelijk wel mee gezegend is, weet de muziek je plotsklaps vol bij de keel te grijpen. Hetzelfde gebeurt je bij het afsluitende ‘Feel Like Breaking Up Somebody’s Home’ wanneer Preston wederom opduikt. Daarmee legt Fat Harry zijn eigen zwakte bloot en maakt vooral nieuwsgierig naar de blueszanger Preston Shannon.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Fat Harry & The Fuzzy Licks Label:Munich Records
Cover TDTMCM - Verkeer EP

TDTMCM - Verkeer EPVorig jaar bracht TDTMCM , voluit The Don’t Touch My Croque Monsieurs, het...