RECENSIE: Devourment - Conceived In Sewage

Cover Devourment - Conceived In Sewage
2013-02-22 Uit Amerika bereikte ons onlangs de laatste smerigheid van Devourment, een ultrarotte deathmetal band die in de vorm van Conceived In Sewage haar nieuwste vuiligheid over ons uitstort. Als in doodsnood verkerende rioolratten laten we ons meezuigen en verslinden door de extreme klanken van dit totaal verziekte kwartet.

Het deathmetal gezelschap uit Dallas, produceert albums in het straatje van Cannibal Corpse, waarbij de ultralage gutturale grunt van Mike Majewski de hoofdattractie vormt. Hij produceert een geluid dat gelijkenis vertoont met Chris Barnes, die ooit Cannibal Corpse onveilig maakte. Behalve de grunt van Majewski horen we deathmetal die typisch Amerikaans klinkt en die behalve aan Barnes en zijn band, mede door de tempowisselingen en het afwisselende riffwerk, ook wel aan Morbid Angel doet denken.

Waar de teksten over handelen is door songtitels als ‘Legalize Homicide’, ‘Fucked With Rats’ en ‘Conceived In Sewage’ wel duidelijk. Dood, verderf en smerigheid vormen de hoofdmoot van de “poëzie” die de ultrabrute muziek vergezellen.

De negen nummers komen in iets meer dan een half uur voorbij denderen en zijn over het algemeen log van karakter. De veelvuldig aanwezige tempowisselingen vergroten de luisterbaarheid enigszins, maar echte snelheidsduivels zitten er niet tussen. Wel horen we regelmatig blastbeats zoals in ‘Today We Die, Tomorrow We Kill’ of ‘Fifty Ton War Machine’, maar die worden dan weer behoorlijk tegendraads gespeeld. Het zorgt ervoor dat een op het eerste gehoor eenvormig geluid meer subtiliteit herbergt dan je na eenmaal luisteren zou verwachten. De attractie van de extreem lage grunt heb je echter na een half uur wel gehoord en je bent dan ook blij dat in afsluiter ‘Parasitic Eruption’ even een normale grunt voorbij komt.

Je moet niet al te gevoelig zijn om van de muziek van Devourment te genieten. Wanneer je het zieke artwork tot je hebt genomen wacht je namelijk een sonische oorwassing waar de rioolratten wel fecale pap van lusten. Het zal de wereld niet doen schokken, maar een leuke plaat is dit zeker, mits je tere zieltje tegen zoveel smerigheid bestand is. Niet geschikt voor watjes!
Recensent:Jan Didden Artiest:Devourment Label:Relapse Records
Cover I am Kloot - Let It All In

I am Kloot - Let It All InEentje voor “de beste festivalmomenten aller tijden” is ongetwijfeld het...