RECENSIE: Axel Rudi Pell - Live On Fire

Cover Axel Rudi Pell - Live On Fire
2013-04-03 Dat Axel Rudi Pell weer eens met een dvd op de proppen zou komen mag geen verrassing heten. De band rond de gelijknamige Duitse gitarist brengt zowat na elke tour wel een dvd uit. Ditmaal zijn het twee schijfjes die als titel Live On Fire hebben meegekregen.

Wat je van Axel en zijn mannen mag verwachten is ook al geen verrassing; ambachtelijke hardrock met een flinke knipoog naar Rainbow, Black Sabbath en Dio. Op het eerste schijfje vinden we een concert, opgenomen in Keulen, waar tweeduizend Duitse headbangers elke noot van de blonde snarengeselaar en zijn band opvreten.

Opvallendste details zijn de stem van Johnny Gioeli, die klinkt als een kruising tussen Tony Martin en Ronnie James Dio, en het sterke gitaarspel van Axel zelf. Dat de band een Amerikaan als zanger heeft werkt in het voordeel; zo horen we tenminste geen Duitse accenten. Daarbij heeft de man een prima stem en een goede podiumuitstraling. Dat is maar goed ook want Pell zelf staat er vaak wat stoïcijns en in zich zelf gekeerd bij. Of heet dit arrogantie? Hij doet soms denken aan een geblondeerde uitvoering van Richie Blackmore.

Axel Rudi Pell heeft natuurlijk een flink oeuvre om uit te putten en dat doet hij dan ook gretig. Daarnaast worden we getrakteerd op drie nummers van de laatste studioplaat. Hiervan is het titelnummer ‘Circle Of The Oath’ het absolute hoogtepunt.

De medley rond ‘Dreaming Dead’ wordt opgeleukt met een stukje ‘Whole Lotta Love’ en in ‘Mystica’ komen we ineens een stukje ‘Mistreated’ (Deep Purple) tegen. Natuurlijk krijgen we ook weer de obligate keyboard- en gitaarsolo’s en een veel te lange drumsolo voor onze kiezen. Met de toegift ‘Rock The Nation’ sluit de band na bijna twee uur af. Een tevreden publiek achterlatend.

Wie dan nog meer wil kan schijfje twee in de speler stoppen. Hierop staat een show opgenomen op het Rock Of Ages Festival in Seebronn. We zien praktisch dezelfde set, maar dan iets ingekort. Je moet wel heel erg fan zijn om de twee concerten achter elkaar uit te zitten.

Heb je dan nog niet genoeg Axel Rudi Pell dan kun je in de bonusitems nog kijken naar een ontzettend slecht geknipt interview met Axel zelf, waarbij de antwoorden enkel uit open deuren bestaan. Doorspoelen! De daaropvolgende ‘Home Story’ is leuk om een keer te zien. Daarin vinden we onder andere een uitleg over Axels gitaren en een ‘Making Of’ van het volledig uitgekauwde ‘Hallelujah’ van Leonard Cohen, waarvan ook nog eens de clip op de dvd staat.

Voor wie dan nog niet verzadigd is, bestaat er ook nog een dubbel-cd die we in de meest luxe boxset tegenkomen, maar die ook los verkrijgbaar is. Hierop staat het volledige Keulse concert. Dat is wel erg veel Axel Rudi Pell achter elkaar, hoewel de muziek zeker de moeite waard is en de band in topvorm verkeert. Voor de fans is dit natuurlijk weer een prachtig item.
Recensent:Jan Didden Artiest:Axel Rudi Pell Label:SPV
Cover Janice  - Little Clouds of Trust

Janice - Little Clouds of TrustZou Emile Berliner, uitvinder van de grammofoonplaat, ooit hebben kunnen...