RECENSIE: The Basics - Ingredients

Cover The Basics - Ingredients
2013-05-20 “Now You`re Just Somebody That I Used To Know”. Je moet werkelijk onder een gigantische steen geleefd hebben als je niet weet van wie deze tekst afkomstig is. Met de monsterhit uit 2011 wist Wouter Debacker onder de noemer Gotye zijn naam te vestigen. Wat hier op het vaste land echter niet zo bekend is, is dat deze Belgisch-Australische singer/songwriter ook in het indiepop trio The Basics zit.

Een gezamenlijke interesse voor onder andere The Beatles en tekenfilmmuziek bracht bassist Kris Schroeder en drummer DeBacker samen. Michael Hubbard kwam erbij als gitarist en The Basics waren compleet. In 2004 verscheen het debuutalbum Get Back. Hubbard vertrok, waarna Tim Heath zijn plaats innam en er nog eens drie albums werden opgenomen. Meer dan duizend shows in iets meer dan tien jaar leverde de band het etiket van een van de hardst werkende bands van Australië op. De band vergaarde echter geen wereldfaam terwijl ze toch te horen waren in goed bekeken series als Scrubs en Californication. DeBacker had het met zijn solohitje ‘Learnalilgivinanlovin’ eigenlijk al verder geschopt. In 2010 besloot de band een drie jarige sabbatical te nemen en prompt scoorde DeBacker zijn bekroonde wereldhit.

Inmiddels tegen het einde van de sabbatical is daar Ingredients. Een best of album met een twintigtal songs afkomstig van de eerste vier albums en wat losse EP`s. Dé manier om bekend te raken met de avontuurlijke indiepop van dit trio. Hoewel, met de term indiepop doe je de band eigenlijk te kort. Soul, rock (`n` roll), pop, reggae, country, blues, ska, zelfs een snufje klassiek, het komt allemaal voorbij.

In tegenstelling tot de meeste best of albums staan de songs van de verschillende albums op Ingredients kris kras door elkaar. De variatie in stijlen valt hierdoor extra op. Opener ‘Wait For You’ lijkt naadloos aan te sluiten op de soulsound die we van Gotye kennen, maar opvallend genoeg is het één van de eerste songs die de band ooit opnam. Vervolgens is daar de vrolijke pop van ‘Just Hold On’ die duidelijk maakt dat de heren een voorliefde voor The Beatles delen. Een gegeven dat ook vaak doorsijpelt tijdens de pakkende refreinen en de harmonieuze zang die het trio hoog in het vaandel heeft. Het beste voorbeeld hiervan is ‘She`s Gonna B. Late’.

Dat het niet alleen Beatlesque of soulvol is bewijzen tracks als ‘The No. 1 Cause Of Death Amongst Youth Today’ met een zweem texmex, het aan Simon & Garfunkel referende ‘I Don`t Need Another’ en het schitterende kleine ‘Keep The Door Open’. Maar ook de ska en reggaeklanken van ‘Lookin` Over My Shoulder’ en het aanstekelijke ‘Hey There!’ zorgen voor een frisse twist.

Als je als relatief onbekende band een best of album kan maken met twintig nummers van het niveau op Ingredients dan is het eigenlijk vreemd dat dit trio in Europa nog nooit echt heeft weten te scoren. The Basics zijn een aanrader voor iedereen die van goede, avontuurlijke popsongs met een hang naar het verleden houdt. Hopelijk weten de bookers en programmeurs in Nederland deze band in de toekomst te vinden.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:The Basics Label:Bertus
Cover Killswitch Engage - Disarm the Descent

Killswitch Engage - Disarm The Descent Killswitch Engage heeft zijn nieuwste album Disarm The Descent genoemd en...