RECENSIE: Simple Minds - Celebrate

Cover Simple Minds - Celebrate
2013-04-24 Het is inmiddels meer dan 35 jaar geleden dat de band werd opgericht, maar Simple Minds draait nog steeds mee. Zij het met wat minder succes dan generatiegenoten U2 en Depeche Mode. Na de commerciële piek in de tweede helft van de jaren ’80, werd Simple Minds in het decennium daarna steeds minder relevant. Toch bleef de band rond oerleden Jim Kerr en Charlie Burchill al die tijd gewoon platen afleveren en de Schotten hebben nog steeds een trouwe schare fans.

Desondanks blijft de muziek uit de beginperiode het meest tot de verbeelding spreken. Dit bleek opnieuw toen vorig jaar X5 verscheen, een box met daarin de eerste vijf albums van de band. Het vijfde album, New Gold Dream (81-82-83-84), wordt door velen beschouwd als de beste Simple Minds-plaat. Hierna bereikte de band met Once Upon A Time en Street Fighting Years haar commerciële hoogtepunt, waarna het verval intrad.

Het uitbrengen van X5 heeft echter geleid tot een herwaardering van het werk van Simple Minds en deze hernieuwde interesse heeft nu geleid tot de release van een carrière omspannende verzamelaar, waarmee de band later dit jaar ook op tournee gaat.

Celebrate verschijnt in twee versies. Een uitgebreide driedubbelaar met vijftig tracks en een wat beknoptere variant, met 36 nummers verspreid over twee cd’s. Wij ontvingen van de platenmaatschappij deze laatste uitvoering. De fans zullen waarschijnlijk voor de uitgebreide versie gaan, maar voor andere geïnteresseerden is de dubbel-cd een mooie instapper.

De nummers op Celebrate staan in chronologische volgorde. Het album begint met de titeltrack van debuutalbum Life In A Day en daarna werken we langzaam maar zeker toe naar het heden. Aan het eind van Celebrate vinden we zelfs twee nieuwe nummers. De eerste cd loopt tot en met Once Upon A Time en is hiermee zeer interessant. We horen een dwarsige new wave band die aanvankelijk geïnspireerd is door Magazine en Roxy Music, maar die later een duidelijke eigen stijl ontwikkelt. Once Upon A Time en New Gold Dream (81-82-83-84) zijn het best vertegenwoordigd, maar ook van minder bekende albums komt materiaal voorbij en uiteraard horen we ook de vroege hit ‘I Travel’.

Het tweede schijfje begint met materiaal van Street Fighting Years en hierna volgen nummers uit de latere periode. Dit materiaal is duidelijk minder dan het oude werk, vooral doordat het allemaal nogal glad en commercieel aandoet. Toch zijn er uiteraard wel lichtpuntjes, waaronder ‘Hypnotized’ en het recente ‘Rockets’. Van de twee nieuwe nummers is vooral het wat stevigere ‘Broken Glass Park’ erg sterk. ‘Blood Diamond’, dat begint met een opvallend U2-gitaartje, doet echter ook niet onder voor de rest van het materiaal op de tweede cd van Celebrate.

Celebrate is een mooie samenvatting van het oeuvre van Simple Minds en is een aanrader voor iedereen die het werk van de band wil leren kennen. Vooral de eerste cd is erg sterk, maar de tweede bevat ook nog genoeg moois om te blijven boeien.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Simple Minds Label:Virgin Records America
Cover Iron Maiden - Maiden England `88

Iron Maiden - Maiden England '88We zijn de afgelopen jaren flink getrakteerd op dvd’s van Iron Maiden , maar...