RECENSIE: Equinox the Peacekeeper - Birdsongs On The Waste Land

Birdsongs
2013-07-18 Globetrotter Wouter Buyst, alias Equinox, The Peacekeeper, is een van oorsprong Antwerpenaar. Hij woonde een tijd in Colombia en reisde de halve wereld rond. Tijdens veel van die reizen schreef hij zijn repertoire. Of het nu in het midden van het Amazonegebied was (na een ceremonie met een hoogbejaarde medicijnman) of in Varanasi, India; een stad waar de doden ceremonieel worden verbrand. Opnames werden gemaakt door middel van half vergane tape, antieke speakers en een oude transistorradio. De onorthodoxe manier van opnemen, gecombineerd met het zeer uitgebreide en originele instrumentarium, zorgt voor een geheel eigen eindproduct.

Het nieuwe album Birdsongs On The Waste Land is voorzien van een fraaie vormgeving, inclusief boekje vol vogelfoto's met droge onderschriften en de songteksten. De teksten zijn van bovengemiddeld hoog niveau en ontwijken vrijwel alle clichés.

Het album begint al gelijk goed met uitschieter 'The Holy Lamb Soundly Sleeping'; een nummer dat opbouwt naar een goed gedoseerde en gecontroleerde climax. 'Benares' klinkt dan weer totaal anders, met zijn Indiase instrumenten en gezang. Elk nummer heeft zo zijn eigen, unieke sound en charme. 'Drop Out Of Time' is een klein en intiem nummer, dat geheel tijdloos klinkt. De tekst tilt het liedje naar een nog hoger niveau. De pianoballade 'Walking Drunk Through Heaven Again' vormt één van de hoogtepunten, met zijn melancholische pianoklanken en tamelijk briljante tekstvondsten ("This rag wrapped around your heart is dirty from the stains. From all the bottles you emptied to keep you sane").

De zang van Buyst klinkt rafelig, ongepolijst en oprecht. Op sommige plaatsen grenst zijn staccato voordracht aan spoken word, op andere momenten klinkt hij melodieus en doordrenkt van melancholie. De grootste troef van de singer-songwriter is zijn poëtische vernuft, dat soms een lach tovert op je gezicht en je vervolgens waterige ogen
geeft. Dit album voert je als luisteraar mee en geeft je het gevoel zelf op wereldreis te zijn. Een unieke luisterervaring.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Equinox the Peacekeeper Label:Bertus
Cover Arabrot - Arabrot