RECENSIE: Joseph Arthur - The Ballad Of Boogie Christ

Arthur
2013-10-30 Wanneer je de eerste tonen van The Ballad Of Boogie Christ Acts 1 & 2 van Joseph Arthur beluistert bekruipt je een zelfde gevoel als de titel opwekt. Overgoten met een gevoel van grootheidswaanzin wordt de muziek veel te meeslepend aangepakt. ‘Currency Of Love’ gaat dan ook gelijk los met strijkers, en een Arthur die zijn stem uit zijn tenen vandaan sleept en met een romantisch thema.

Gelukkig neemt Joseph Arthur vervolgens gas terug. Dan blijkt The Ballad Of Boogie Christ Acts 1 & 2 een verrassend leuk album. Verspreid over twee cd’s probeert de singer-songwriter een verhaal te presenteren dat losjes op zijn eigen leven is gebaseerd. Daarbij worden de grootschalige producties niet geschuwd, maar soms weet Arthur het juist super klein te houden. ‘I Miss The Zoo’ stond reeds op een eerdere release van de zanger, maar in de huidige akoestische opname weet het diepe indruk te maken. Met een klassieke piano en akoestische gitaar klinkt de rauwe stem van Arthur plots een stuk sterker dan voorheen.

Ook de uptempo nummers steken goed in elkaar. ‘The Ballad Of Boogie Christ’ wordt ondersteund door een heerlijke blazerssectie. Het refrein nestelt zich snel in je hooft en heeft een rock ’n roll gevoel dat ook bij de Rolling Stones zou kunnen werken. Bij een nummer als ‘Maybe Yes’ worden de gitaren wat harder ingezet en lijkt Joseph Arthur door de britpop beïnvloed te zijn.

Hoewel Joseph Arthur soms iets te veel zijn best doet om van The Ballad Of Boogie Christ Acts 1 & 2 een conceptueel meesterwerk te maken, is het album zeker sterk te noemen. De zanger vertelt een verhaal dat gemakkelijk blijft boeien. Bovenal komen de verschillende invalshoeken van de rock ’n roll goed samen. Dat Arthur zo nu en dan niet de verleiding kon weerstaan om zichzelf te groots te presenteren is hem dan gemakkelijk vergeven.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Joseph Arthur Label:Real World
Cover Katatonia - Dethroned & Uncrowned

Katatonia - Dethroned & UncrownedFans van Katatonia hebben niets te klagen de laatste tijd. Vorig jaar...