RECENSIE: Katatonia - Dethroned & Uncrowned

Katatonia
2013-10-01 Fans van Katatonia hebben niets te klagen de laatste tijd. Vorig jaar werden we blij verrast met het meer dan voortreffelijke Dead End Kings, en dit jaar was er de briljante samenwerking van zanger Jonas Renske met Bruce Soord in de vorm van Wisdom Of Crowds. We zijn nog maar net bekomen van deze twee prachtplaten of het volgende album ligt alweer op ons te wachten.

Ditmaal is het geen nieuw materiaal van Katatonia, maar is het een geheel nieuwe versie van Dead End Kings onder de naam Dethroned & Uncrowned. De titel zegt het eigenlijk al, het gaat om behoorlijk uitgeklede versies van de nummers van Dead End Kings. Het zware gitaarwerk is vervangen door akoestische riffs en hier en daar zijn wat strijkers toegevoegd, maar de nummers zijn verder nagenoeg hetzelfde. Waarom dit plaatje dan niet als bonus bij Dead End Kings is gevoegd is een raadsel. Dit ruikt een beetje naar een vorm van geldklopperij die niet past bij een integere band als Katatonia.

Maar goed, genoeg gezeurd. Dethroned & Uncrowned bevat natuurlijk een fantastische verzameling songs die ook in zijn uitgeklede versie prima overeind blijft. Het is daarbij vooral de melancholieke stem van Renske die je bij de les houdt. Zo kun je deze plaat heerlijk tot je nemen in de late uurtjes of als heerlijke muziekje om wat bij te doen. Openingssongs ‘The Parting’ en ‘The One You Are Looking For Is Not Here’, met prachtige gastzang van Silje Wergeland van The Gathering, brengen je direct in hemelse sferen. Het absolute hoogtepunt van Dead End Kings heet ‘Ambitions’ en dit nummer steelt ook op deze plaat de show, al mis je wel enigszins de wisselwerking tussen de rustige stukken en de zware riff.

Een mooie plaat is Dethroned & Uncrowned absoluut geworden, maar uiteindelijk beklijft het elektrisch versterkte album beter dan dit akoestische. Hoe Goed Jonas Renske ook zingt. Het is in ieder geval een leuke zoethouder.
Recensent:Jan Didden Artiest:Katatonia Label:Kscope
Cover Potty Mouth - Hell Bent

Potty Mouth - Hell BentBeeld je vier jonge dames in, die samen een band vormen en het kan twee...