RECENSIE: Godsticks - Inescapable

Godsticks
2020-03-17 Wanneer je als band door het Engelse label Kscope wordt getekend, doe je iets goed. Het label is inmiddels groot geworden en staat bekend om de eigengereidheid en kwaliteit van haar artiesten. De acts die bij dit label zijn aangesloten brengen over het algemeen muziek die buiten de lijntjes kleurt. Vaak zijn er invalshoeken vanuit de alternatieve progrock, maar ook avant-garde en metal. Het nog relatief onbekende Godsticks bedient zich van een mix van progrock en metal, maar ook weer op een eigen wijze. We gaan er eens goed voor zitten.

Godsticks is een band uit Wales en is in 2008 opgericht. De band bestaat uit zanger Darran Charles, gitarist Gavin Bushell, drummer Tom Price en bassist Dan Nelson. Inescapable is het vijfde album van de band en het derde voor het Kscope label. De muziek op Inescapable is het best te omschrijven als relaxte progmetal. Je zou kunnen denken aan een minder dwingende versie van Tool met een grunge-sausje. Darren Charles is gezegend met een mooi rustig stemgeluid. Die rust wordt ook uitgestraald door de zorgvuldig uitgedachte riffs en gitaarloopjes die een flinke dosis inventiviteit verraden. Voor de grote lappen tekst is Charles zelf verantwoordelijk en hij heeft daarvoor zijn ziel binnenstebuiten gekeerd zodat het tekstueel een zeer persoonlijk werkstuk heeft opgeleverd.

Ondanks dat Godsticks als progband te boek staat horen we maar heel zelden wat toetsen langskomen, en dan nog vooral op de achtergrond. Het zijn de gitaar en de ritmetandem die het moeten doen, maar die doen dat heel goed. Daarnaast zijn de negen composities van hoog niveau.

De dragende zang van Charles in ‘Victim ‘ zorgen samen met het dwingende refrein, de uitwaaierende gitaarpartijen, de virtuoze solo’s en het af en toe in energieniveau terugzakkende gitaargeluid dat deze track als eerste opvalt. Het begin van ‘Relief’ is dan inderdaad een begin zoals je van Tool zou verwachten; tegendraads drumgeluid, een invallende riff en bezwerende zang van Charles.

Tour de force op Inescapable is het bijna tien minuten kokkende ‘Change’ dat alle facetten van de band laat horen; van strakke tegendraadse riffs en bezwerend gezongen passages naar subtiele loopjes, fraai baswerk en drukke breaks. Het nummer is bijzonder indringend en de versnelling halverwege is ook het teken voor Darran Charles om even een tandje bij te zetten. Heel mooi zijn de ingetogen tracks ‘Surrender’ en ‘Numb’ die open en ruimtelijk klinken. De baslijntjes en riffjes zijn daardoor prachtig van elkaar gescheiden. Samen met die mooie stem van Charles en functionele drumfills zijn dit tracks om door een ringetje te halen.

Het enige (zeer kleine) kritiekpuntje dat je zou kunnen opvoeren is dat het soms net wat te netjes is allemaal. Van een progmetalband verwacht je dat het op zijn tijd ook eens wat rauwer wordt. Zo zijn bands als Tool en Symphony X ook groot geworden. Desondanks is Inescapable een dijk van een plaat geworden die elke luisterbeurt weer wat meer fraais prijsgeeft.
Recensent:Jan Didden Artiest:Godsticks Label:Kscope
Cover Peggy Sue - Vices

Peggy Sue - VicesKaty Young en Rosa Slade zijn samen Peggy Sue . Tien jaar na hun debuut en...