RECENSIE: Booka Shade - Eve

Eve
2013-11-22 De Duitse vriendjes van Booka Shade togen in de zomer naar Manchester om aan hun nieuwe plaat te werken. Gaaf. Juist als Berlijn het bruisende centrum is van de echt goede house en dance, gaan deze gasten naar Engeland. Naar nota bene de stad waar club The Haçienda in een grijs verleden het epicentrum was, maar waar nu indie de maat dicteert. Maar het resultaat op Eve mag er wezen, al is het een uiterst verwarrend album.

Dat zit als volgt. Ondergetekende luisterde het album een keer of tien, minstens. In verschillende settings: laat op de avond en onder invloed, broodnuchter met een krantje, in de auto, met de ogen dicht op de bank en als achtergrondmuziek tijdens het werk. En telkens drong zich een ander algemeen gevoel op. Ruwweg: de ene keer was Eve saai, veel van hetzelfde en matig, terwijl zich tijdens andere luisterbeurten het eclectische gevoel van een topplaat opdrong.

Dat is iets wat Booka Shade kenmerkt. Een voorbeeld: Sziget, afgelopen zomer. Ondergetekende ging helemaal op in de live-set van de heren, zijn neef vond het saai en ging bier halen. Het is muziek waarvoor je in de stemming moet zijn. De rustige dance met heel veel diepte moet je opslokken en als je dat niet wilt, mislukt het hele idee hopeloos. De lange intro's en het gebrek aan climax kunnen voor de luisteraar een onneembare vesting zijn, maar wie er goed voor gaat zitten of staan, wordt genadeloos meegesleept.

Dat komt vooral door de vele lagen die de nummers stiekem herbergen. De muziek houdt het midden tussen house, lounge en dance met allerlei zij-invloeden en daar kun je blijkbaar heel veel mee, zo bewijst het duo. Zolang je er maar heel goed over nadenkt.

Zijn er dieptepunten op Eve? Nee, zeker niet. Hoogtepunten? Ja, zeker wel. Er is er één in het bijzonder, namelijk 'Love Inc'. Deze tweede track op het album is een uithangbord voor melancholische dance. Sluit je ogen en je ziet de zon opkomen vanaf een dak van een kraakpand op een zondagochtend, je ziet seks, je ziet tropische stranden, je ziet van alles en het is mooi. En ondertussen ontwikkelt 'Love Inc' zich in de albumversie tot een volbracht monument.

Neemt niet weg dat heel Eve werkt, mits je dat toelaat. Ja, het is een moeilijk album, maar dat hoort bij Booka Shade. Dit is misschien niet voor iedereen. Maar wie kijkt naar hoe de nummers zijn gemaakt - schijnbaar simpel, maar ontzettend doordacht door twee perfectionisten - mag blij zijn. Dit is een hele goede plaat.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Booka Shade Label:Embassy One
Cover Kevin Devine - Bubblegum / Bulldozer

Kevin Devine - Bubblegum / Bulldozer Kevin Devine is een singer-songwriter uit Brooklyn die in de afgelopen tien...