RECENSIE: Kevin Devine - Bubblegum / Bulldozer

Devine
2013-12-03 Kevin Devine is een singer-songwriter uit Brooklyn die in de afgelopen tien jaar al zes albums uitgebracht heeft. Begin 2013 lanceerde hij een crowdfunding project voor zijn nieuwste twee albums, destijds enkel nog bekend onder de namen LP7 en LP8. Inmiddels weten we dat deze albums respectievelijk Bulldozer en Bubblegum heten.

Bubblegum is een rockplaat vol energie. Devine nam de plaat op met The Goddamn Band en vliegt heen en weer tussen verschillende rockstijlen. Zo staan sommige nummers bol van de punkinvloeden. De teksten gaan dan ook over de politiek, klokkenluider Chelsea Manning (‘Private First Class’) en de instabiele financiële markt (‘Fiscal Cliff’). De coupletten in het laatstgenoemde nummer hebben veel weg van de muziek van De Staat. Maar ook de garagerock met invloeden van bijvoorbeeld de Foo Fighters (in ‘I Don’t Care About Your Band’) en Nirvana komen voorbij. Nirvana is zeker te herkennen in het hoogtepunt ‘Redbird’, dat in zes en een halve minuut opbouwt van een begin vol spanning tot een machtig climax. Ook het instrumentale ‘Cabybara’ mag er zeker wezen! Gelukkig wordt tussen al het geweld door het tempo ook nog af en toe iets naar beneden geschroefd.

Dat Bulldozer een compleet andere plaat is, mag voor de luisteraar meteen duidelijk zijn. Zeker als de verschillende uitvoeringen van het nummer ‘She Can See Me’, dat op beide platen staat, naast elkaar worden gelegd, blijkt dat de tweede cd een flink tikje milder is. Zelfs als dit de hardste track van de plaat is. De sound is gepolijst en gaat van een poppy indie-rock sound (zoals dat van de Nederlandse band Johan) tot zelfs het singer-songwritergeluid van bijvoorbeeld Jason Mraz en Milow. Een voorbeeld van het laatste is ‘For Eugene’. Daarnaast komen we ook een ballad tegen (‘Couldn’t Be Happier’) en een gevoelig nummer over de orkaan Sandy (‘From Here’). ‘Matter Of Time’ is daarnaast een mierzoete track.

Ironisch genoeg heet de rauwe plaat dus Bubblegum en de mildere plaat Bulldozer. De titels zouden beter passend zijn als ze omgedraaid zijn. Hoewel ze naast elkaar beluisterd een wereld van verschil vormen, zijn beide platen leuk om naar te luisteren.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Kevin Devine Label:Bertus
Cover North Mississippi Allstars - World Boogie Is Coming

North Mississippi Allstars - World Boogie Is ComingHoewel de naam North Mississippi Allstars doet vermoeden dat het een groot...