RECENSIE: Deep Purple - Now What?! Live Tapes

Deep Purple
2014-01-14 Hoeveel live-albums heeft Deep Purple al op haar naam staan? “Veel,” zal het antwoord zijn, want behalve een aantal officiële liveplaten bestaat er ook een flinke hoeveelheid onofficiële releases en bootlegs.

The Now What?! Live Tapes bevestigt wat de fans van Deep Purple al lang weten; Deep Purple komt live het beste tot haar recht. De nieuwe schijf is een weergave van de tour die de band deed naar aanleiding van de laatste studioplaat Now What?!. Deze plaat bewees al dat Deep Purple nog steeds niet versleten is en The Now What?! Live Tapes laat andermaal horen dat de band nog steeds tot de top van de (hard)rock wereld hoort. Daarbij is het nauwelijks hoorbaar dat Ian Gillan al 68 jaar oud is. Hij haalt niet alle hoge noten meer, maar zijn prettige nasale stemgeluid heeft nog genoeg kracht en overtuiging.

Op The Now What?! Live Tapes worden we getrakteerd op oude krakers als ‘Strange Kind Of Woman’, ‘Lazy’ , ‘Black Night’ en het onvermijdelijke ‘Smoke On The Water’. Natuurlijk horen we ook van de laatste plaat een aantal songs, waarvan vooral het sfeervolle ‘Vincent Price’ veel indruk maakt. De meest verrassende keuzes in de setlist zijn de albumtracks ‘Hard Lovin’ Man’ van Deep Purple In Rock en ‘No One Came’ van FireBall. Vooral ‘Hard Lovin’ Man’ brengt ons door de prachtige, nagenoeg perfecte, uitvoering weer even terug naar 1970. Hier horen we ook dat toetsenist Don Airey en gitarist Steve Morse de perfecte vervangers zijn van Jon Lord en Ritchie Blackmore. Het instrumentale ‘Contact Lost’ is een instrumentaal nummer van Bananas dat nog even laat horen wat Steve Morse in huis heeft. Natuurlijk mag ook het prachtige ‘Perfect Strangers’ niet ontbreken in een goede Deep Purple setlist.

The Now What?! Live Tapes is een mooie toevoeging aan het uitgebreide live-repertoire van de Engelse rockers. Deep Purple klinkt nog steeds vitaal en lijkt nog lang niet van plan er mee op te houden. De plaat verschijnt overigens in gelimiteerde oplage op LP en alleen als bonus cd bij een heruitgave van Now What!. Dit lijkt op ordinaire geldklopperij, maar de nieuwe uitgave ,met deze live cd, is goedkoper is dan de eerste versie van Now What?!, zodat die kritiek al bij voorbaat in de kiem gesmoord wordt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Deep Purple Label:V2 Records
Cover Herrek - A M

Herrek - A MSlowcore van Nederlandse bodem; Herrek viel op met het vorig jaar...