RECENSIE: Nicole Atkins - Slow Phaser

Atkins
2014-05-20 De Amerikaanse zangeres Nicole Atkins haalt haar inspiratie uit grote zangers als Roy Orbison, Johnny Cash en Wilco. Dit leverde al enkele goed ontvangen albums op. Haar laatste plaat Slow Phaser werd in Zweden opgenomen met behulp van Tore Johansson. De hitproducer leverde eerder al sterke platen af voor artiesten als Melanie C, Sophie Ellis Bextor en Franz Ferdinand.

Een rijtje waar Slow Phaser prima tussen past. De plaat balanceert op de grens van poppy en soulvol. ‘Girl You Look Amazing’ heeft een heerlijk likje blues, maar het refrein is toch duidelijk geschreven voor een radiosucces. Snel nestelt het nummer zich in je hoofd. Hetzelfde kan gezegd worden van het sfeervolle ‘Red Ropes’. Het trage nummer bouwt zich langzaam op. Tussen de rustigere gedeeltes door wordt het geluid bombastisch in het refrein.Het gospelkoor mag ietwat kitscherig overkomen, het werkt wel. Nicole Atkins zingt soms op een zachte jazzy toon om vervolgens haar stem soulvol te laten galmen.

Daaromheen staan echter ook enkele misplaatste nummers. ‘It’s Only Chemistry’ lijkt meer thuis te horen in een musical. Het meerstemmig gezongen refrein klinkt oubollig en past beter in de finale van een musical dan als tweede liedje. Dat is jammer omdat de coupletten van Nicole Atkins wel degelijk overeind blijven staan. Daarmee is Slow Phaser een plaat geworden die zeker niet onaardig is.

Als geheel genomen overtuigt Slow Phaser echter niet. Daarvoor is de kwaliteit niet constant genoeg. Het project heeft meer nodig dan enkel fijn klinkende poppy singles. Nergens durft Atkins het aan om de diepte van haar stem op te zoeken in de stijl van Roy Orbison of te experimenteren met de instrumentale gelaagdheid van Wilco. Dat is waarschijnlijk te danken aan de hand van Tore Johansson die voor radiosucces wil gaan.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Nicole Atkins Label:Bertus
Dirty

Dirty Bastards vs. The Gecko Brothers - Who`ll Throw The First Punch?!Outlaws in Charge is een nieuw label met zijn wortels in Breda. Deze stad...