RECENSIE: Light FM - Voices In My head

Light FM
2014-07-15 Heel wat leden hebben de band al gezien en weer verlaten, waaronder de huidige bassist van The Smashing Pumpkins. De enige overgeblevene lid is zanger/gitarist Josiah Mazzaschi, die het podium deelt met drie dames. Zo heeft Light FM al een hele geschiedenis achter zich. Na vijftien jaar, vier albums en een EP waagt de band zich dan toch eindelijk aan Europa, met hun vijfde langspeler Voices In My Head.

Hoewel dit de eerste poging van de band is om Europa te veroveren, is het goed mogelijk dat je al eens iets van Light FM hebt gehoord. De band is namelijk bijna kind aan huis in Hollywood en staat op de soundtracks van onder andere ‘Shrek 4’, ‘The Vow’ en ‘The Wedding Chapel’. Ook in TV-series als ‘How I Met Your Mother’ en ‘Gossip Girl’ werden al nummers van de band gebruikt. Hun muziek laat zich sterk kenmerken door invloeden van enerzijds My Bloody Valentine en The Jesus And Mary Chain en anderzijds jaren ’80 bands als New Order, The Cure en Gary Numans Tubeway Army.

Het album opent met de titeltrack ‘Voices In My Head’ nog wat dromerig, maar ‘Let Go’ klinkt al vrolijker en is erg catchy. Dit is meteen een hoogtepuntje. De electropop wordt voortgezet in verschillende nummers als ‘The Valley’ en ‘Hollow Inside’, waarin alvast een brug is ingebouwd waarop het publiek onvermijdelijk mee zal klappen. ‘Hang It Up’ daarentegen is een nummer dat de rockkant van de band laat zien. ‘PTSD’ (Posttraumatic Stress Disorder, red.) bevat weer die vrolijke electropop, maar tevens donkere teksten die ook op veel andere tracks te vinden zijn. Een tweede hoogtepuntje op het album komt in de vorm van ‘Black Widow’ dat met een verslavend deuntje lang blijft hangen. Maar lijkt het niet iets teveel op de melodielijn van OMD’s ‘Enola Gay’? Interessant is ‘Treasure Box In Your Heart’ dat stroperig begint, maar in de goede tweede helft een spannende opbouw creëert naar een fijne climax. Aan het eind van het album zorgt ‘Self Made Fantasies’ met bijna trippend snelle drums voor een laatste hoogtepuntje.

Met Voices In My Head heeft Light FM genoeg pakkende muziek om voet aan wal te krijgen in Europa en met hun jarenlange podiumervaring zal ook het publiek wel meekomen. Hoe groot en snel het succes zal zijn, zullen we af moeten wachten. Waarschijnlijk heeft toch ook deze band dat kleine beetje geluk nodig om door te breken.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Light FM Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Klischée - Touché

Klischée - ToucheCaro Emerald scoort hits in landen als Polen en Oostenrijk en stond onlangs...