RECENSIE: BloYaTop - Mayday

Mayday
2014-07-27 BloYaTop ging oorspronkelijk door het leven als een ZZ-Top tributeband en brachten voorheen enkel het repertoire van hun grote helden ten gehore. Het Limburgse trio schakelde in 2009 over van covers naar eigen nummers. Ze waren voorheen te zien als supportact van onder andere Jan Akkerman en Mother’s Finest en in 2013 gaven ze acte de présence op Bospop en stonden ze te rocken voor zo’n 7000 mensen. Nu presenteren zij hun derde langspeler. Maak je borst maar nat voor nog meer hardrock-geweld, want hier is Mayday.

Voor het nieuwe album heeft de band weer van alles uit de kast gehaald. Omdat het ZZ Top-geluid de heren van BloYaTop zeer zeker na aan het hart ligt, mag deze natuurlijk nu weer niet ontbreken. De nummers bruisen van leven en knallen werkelijk je speakers uit. Voor de liefhebber die zich wel kan vinden in de jaren ’70 hardrockscene is Mayday in ieder geval een must-have. Mochten deze woorden nog niet doorslaggevend genoeg zijn, luister dan maar eens naar de nummers ‘Mano Loco’, ‘Everybody Is Crazy’, ‘Barbecue And Freezeburn’ en ‘The Great Repple Depple In The Sky’.

Scheurende en gillende gitaarriffs, agressieve drums en de rauwe stem van zanger/bassist Mr. e! die bij de meeste songs de kers op de taart vormt. Het album kent daarom vele sterke punten. Het enige minpunt dat in dit geval aangehaald kan worden, is dat de plaat een wat matige afsluiting kent. Voor het laatste nummer ‘Vanishing Point’ hebben ze, zoals de titel al enigszins aangeeft, gekozen voor een soort van extreem lange fade-out van zo’n ruime vier minuten waarbij de gehele band als het ware inzakt. Een groot contrast ten opzichte van de rest van de cd. Het nummer is een rustig voortkabbelend geheel waarbij Mr. e! er heel zachtjes een onverstaanbare tekst doorheen fluistert.

Om een lang verhaal kort te maken zijn de redenen om het album wel te gaan luisteren overweldigend. De nummers zitten strak in elkaar, zijn tegelijkertijd afwisselend, beschikken over energieke gitaarsolo’s en met de spatzuivere uithalen van Mr. e! beschikt de band over een goede en bijpassende zanger. In 42 minuten tijd weet het album van begin tot eind te boeien. BloYaTop heeft hiermee dus wel degelijk het recept tot succes in handen.
Recensent:Jennifer Worrell Artiest:BloYaTop Label:Eigen Beheer
Cover The Delines - Colfax

The Delines - ColfaxAan de rand van het geografische hart van de Verenigde Staten (in de staat...