RECENSIE: David Blair - Stronger, Higher, Faster

Blair
2014-07-16 De Canadese Singer-songwriter David Blair werd bekend na zijn deelname aan ‘Canada’s got Talent’ in 2012. Hij behaalde de halve finale, dat tevens zijn doorbraak betekende in Noord-Amerika. De beste man heeft al drie albums op zijn naam staan en onlangs kwam zijn nieuwe plaat Stronger Higher Faster uit. Dit verzamelalbum bevat maar liefst achttien nummers, waarvan velen al eerder zijn uitgebracht.

Het album trapt af met ‘This Is The Soundtrack’, dat meteen één van Blair’s meest succesvolle nummers is. Toch bevat de romantische tekst hier en daar wat clichés: “And I just wrote you, an empty love song. If I don’t have you, and can’t get you back”. Dit liefdevolle thema blijft gedurende het album de boventoon voeren. Echter krijgt titelnummer ‘Stronger Higher Faster’, een verrassende twist. Dit nummer, dat werd geïnspireerd door de atleten die meededen aan de Olympische Spelen in 2010, schreef Blair voor iedereen die zijn of haar dromen najaagt. Door jarenlange plankenkoorts had Blair zijn eigen dromen echter bijna opgegeven. Uiteindelijk wist hij toch alle moed bij elkaar te sprokkelen; “I got angry at myself for letting fear get in the way of my dreams”, en componeerde zo zijn eerste plaat. De albumtitel draagt daarom een persoonlijk verhaal met zich mee en maakt het met zinnen als “There’s a million miles in a step”, tevens een inspirerend nummer voor velen.

Instrumenteel gezien laat Blair duidelijk zien dat hij talent heeft. Zo maakt hij gebruik van veel verschillende instrumentele gereedschappendie allemaal door de man zelf worden bespeeld. ‘Hurts So Hard’, en ‘We Are Canucks’, zijn hier goede voorbeelden van. Toch zijn niet alle nummers interessant. Het allerlaatste nummer ‘Happy Birthday’, is na ‘We Are Canucks’ dan ook een enorme anti-climax en lijkt meer op een onnodige opvulling.

Bij een singer-songwriter, denk je over het algemeen aan een zanger die zijn eigen liedjes schrijft en zichzelf daarbij begeleid op een akoestische gitaar. Echter weet Blair dit begrip naar een andere dimensie te brengen. Door het veelzijdige gebruik van instrumenten weet hij de interesse van de luisteraar gedurende het album vast te houden. Daarentegen zijn veel van zijn teksten zoetsappig en bevatten geregeld clichés, waardoor het magische randje op het album ontbreekt.
Recensent:Roos Mulder Artiest:David Blair Label:Membran
Cover Swans - To Be Kind

Swans - To Be KindWat is het toch mooi dat we in het huidige muzikale klimaat nog mannen als...