RECENSIE: Orgaanklap - Kwarktassen

Orgaanklap
2014-07-30 Met Kwarktassen heeft Orgaanklap waarschijnlijk de meest vulgaire plaat van het jaar afgeleverd. De Haarlemse punkband zingt – nee, schreeuwt – over masturbatie (“Mijn hand zit altijd strakker dan je kut”), seks (“Laat die baarmoeder witten”) en de duivel (“Satan heeft twee tieten en een zachte vagien”). De teksten op het album lijken dan ook een profielschets van ’s werelds geilste puber. Kinderachtig, sure, maar het is Orgaanklap vergeven. Met zo veel rauwheid, energie en (bovenal) zo’n dikke knipoog, levert de formatie een kneiter van een debuutplaat af.

Die dikke knipoog wordt al duidelijk met een blik op de hoes, waarop een naakte vrouw met spenen voor haar tepels en één van haar ogen prijkt. Het boekje staat volgetekend met geslachtsdelen. Het mag duidelijk zijn: Orgaanklap neemt het allemaal niet zo serieus. Dit komt ook duidelijk naar voren in de nummers, waar niet alleen plek is voor vulgariteit (‘Komen Is Stoer’ en ‘Iedere Kut Is Een Moordenaar’) maar ook voor het belachelijk maken van andere genres (‘Ik Ben Een DJ’ en ‘Indie Pop Rock Song’).

Nee, diepgaand is het allemaal niet. Subtiel nog minder. Maar de band weet de ene na de andere schunnigheid op de luisteraar af te vuren, en dat werkt. De groep lijkt halverwege de plaat tijdens ‘Francoise’ even een subtiel moment in te lassen, maar nee. Zelfs een ode aan een mooi meisje kent de zin ”Trek ik uit, trek it af, oh ik ben in love” als refrein. Gelukkig maar. Orgaanklap is consistent, en dat siert ze.

En niet alleen tekstueel zijn de Haarlemmers stabiel. Op muzikaal vlak weet de band eigenlijk in alle nummers te overtuigen. De rauwe songs zullen geen originaliteitsprijs winnen, maar Orgaanklap levert, zoals de leden zelf zeggen, ‘onvervalst vuige punk’ af. Energiek, sterk en brutaal. Een half uurtje de geile puber in jezelf terugvinden.
Recensent:Joey Huisman Artiest:Orgaanklap Label:Suburban Records
Cover Bökkers - Humme

Bökkers - Humme Bökkers begon als een Normaal coverband. Vorig jaar leverde het gezelschap...