RECENSIE: Mr. Knowhow - MK III Analog

Mr. Knowhow
2014-08-16 Er gaat niets boven Groningen, aldus de toeristische promotiecampagne van die mooie provincie in het Noorden van ons land.De stad Groningen draagt natuurlijk veel bij aan het waarmaken van de slogan en het moet gezegd worden dat ze dat ook op muzikaal vlak erg goed lukt. Onder andere de Vera en de Oosterpoort hebben een divers en uitdagende programmering, voor de beste platen kun je terecht bij Elpee en de Jongens van Hemmes, de stad is de thuishaven van Eurosonic/Noorderslag en regelmatige duiken er Groningse bands op die de aardbodem tot buiten de provinciegrens doen schudden (meest recent: Wolvon en Traumahelikopter).

Laat Groningen nou ook het thuis zijn van de band Mr. Knowhow. Een vierkoppige rockformatie die al in 2008 werd opgericht en die na een pauze in 2011 in een nieuwe bezetting een doorstart maakte. In 2013 werd nieuwe muziek geschreven en dat heeft geresulteerd in de EP MK III Analog. De EP bevat vijf stevige rock (’n roll) tracks en bij de productie is geprobeerd zoveel mogelijk de live sound van de band vast te leggen.

Die productie is prima en past goede bij het rechttoe rechtaan geluid van de band. Mr. Knowhow speelt rock (’n roll) dat het best tot zijn recht komt in de rokerige stamkroeg of op een podium op het dorpsplein, tijdens een gezellige braderie. Muzikaal gezien zit het prima in elkaar.Er wordt behoorlijk strak gespeeld en de gitarist zet zo nu en dan een klassieke solo in. Wel is er veel herhaling en verwacht geen verrassingen of hoogstandjes. De zangeres drukt een ontzettende stempel op het geluid van de band. Ze trekt haar strot eigenlijk continu vol open, klinkt geforceerd en heeft naar de groten in het genre gekeken, maar heeft geweigerd te accepteren dat dat nou eenmaal wat te hoog gegrepen is.

MK III Analog is een prima plaatje, van een prima amateurband. No nonsense, ook dat is Groningen.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Mr. Knowhow Label:Eigen Beheer
Cover Death Destruction - II