RECENSIE: Hundreds - Aftermath

Hundreds
2014-08-04 Het Duitse electropop duo Hundreds bestaat uit broer en zus Milner. Zus Eva zingt en broer Philip bespeelt de instrumenten. Aftermath is het tweede album van de band.

Vier jaar zat er tussen deze plaat en het eerste album Hundreds en het eerste wat opvalt is dat de band een enorme stap voorwaarts heeft gezet. Het nieuwe album is namelijk niet alleen afwisselender dan zijn voorganger, maar ook de muziek en teksten hebben meer diepgang. De plaat klinkt daardoor intenser, warmer en intiemer dan het debuutalbum.

Aftermath is een plaat waarbij alle muzikale en tekstuele puzzelstukjes precies op de juiste plaats vallen, waardoor het album vrijwel uitsluitend hoogtepunten kent. Vanaf het dreigende titelnummer ’Aftermath’ tot aan het berustende ’Stones’ is er sprake van een muzikale reis door een gevarieerd landschap waarbij herinneringen voorbij komen aan bands en artiesten als Air, Moby en Enya en waarbij de stijlen uiteenlopen van bijna klassiek tot trance. Toch is de band er in geslaagd om het album tot een goed samenhangend geheel te laten klinken, mede door de minimalistische inzet van de instrumenten.
Op het album staan twee korte instrumentale nummers, waarvan ‘Seperate The Sea‘ feitelijk de opmaat is naar de tweede single ‘Our Past’. Eerder was al het prachtige, breekbare nummer ’Circus’ als single verschenen. Daarnaast lijken ook het trance-achtige liedje ‘Rabbits On The Roof’ en het nummer ’Beehive’, dat ritmisch wel wat weg heeft van Atoms For Peace, de grootste hitpotentie te hebben.

Zoals de titel van het album doet vermoeden, vormen de consequenties van handelingen, gebeurtenissen en familiebanden de rode draad van de bijna poëtische teksten. Gevoelens van hoop, wanhoop, verwarring, strijdlust, liefde, geluk en bezinning komen allen aan bod. De teksten zijn soms dusdanig suggestief, dat zij genoeg ruimte bieden voor eigen interpretatie door de luisteraar. Daarbij worden de nummers uitstekend gedragen door de heldere stem van zangeres Eva die de liedjes precies de juiste intentie en klank weet mee te geven. Haar stem lijkt overigens behoorlijk op de stem van Dido.

Hundreds heeft met Aftermath een subliem album afgeleverd, dat moeilijk lijkt te overtreffen of te evenaren. De uitgebalanceerde, warme en afwisselende plaat lijkt perfect geschikt voor momenten van herbezinning, zowel thuis als bijvoorbeeld tijdens een lange roadtrip door een uitgestrekt landschap.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Hundreds Label:Rough Trade Distribution
Cover Vallenfyre - Splinters

Vallenfyre - Splinters Vallenfyre is een Engelse gelegenheidsformatie die in 2011 is geformeerd...