RECENSIE: Sound Of Yell - Brocken Spectre

SOY
2014-11-16 Sound Of Yell is een eigenaardige instrumentale Schotse band. En dan hebben we het niet over de muziek. Als je gaat zoeken naar de groep op het internet levert dat niet zo snel wat op. Ze hebben zelfs geen Facebook-pagina. Best vreemd. Ze zitten daarbij op het label Chemikal Underground waar artiesten als Mogwai en Roky Erickson ook getekend zijn. Zelfs zij vermelden de artiest niet. Het lijkt wel opzettelijk, al is dat niet het geval omdat je de website van de band wel kunt vinden.

Sound Of Yell is een groep muzikanten geleid door Stevie Jones die soms maar één muzikant telt en op zijn hoogst twaalf. Een aantal bekende geassocieerde groepen zijn Arab Strap, Belle And Sebastian en Teenage Fanclub. Het debuut Brocken Spectre staat vol met genre-overschrijdende tracks. Er wordt gebruik gemaakt van uiteenlopende instrumenten. Een zingende zaag, een blokfluit en een draailier staan op dezelfde plaat. Het resultaat is een weinig indrukwekkende potpourri.

De plaat voelt als een grote jam tussen getalenteerde muzikanten. Het is als jazz voor de singer-songwriter. Chaotisch, moeilijk te bevatten en toch erg ingetogen. ‘Iguacu’ kent een rustig gitaarloopje waar allerlei instrumenten doorheen spelen. Het klinkt gelaagd, maar de verschillende melodieën botsen met elkaar. Het samenspel is wel dynamisch, maar mist coherentie. Het album lijkt een verzameling van succesvolle jamsessies. Op ‘Caiman’ zijn zelfs flarden van zang te horen. Het is een onaf en slechts bij vlagen interessante plaat.

Brocken Spectre is een onvoltooid album dat weinig toevoegt aan het muzieklandschap. Het lijkt zo uitgedacht dat het averechts werkt. Onluisterbaar is het album niet, sterker nog het klinkt best rustgevend. Het is echter te experimenteel om het te vaak aan te horen. Geen enkele track steekt boven de ander uit. Na meermaals luisteren laat het je nog steeds zo verward achter als bij de eerste luisterbeurt. En niet op de goede manier.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Sound Of Yell Label:Chemikal Underground
Cover Electric Youth - Innerworld

Electric Youth - InnerworldDe soundtrack voor Nicolas Winding Refn’s Drive is misschien wel één van de...